Nieuws voor rijscholen

zelfrijdende_auto_minister_schultz

De toekomst van onze mobiliteit

vrijdag 18 juli 2014 | Daisy Kossen

Geen files. Geen benzinedampen. Geen ongelukken. Dit is het beeld dat trendwatchers en mobiliteitsspecialisten van onze mobiele toekomst hebben. Ze verwachten dat het autogebruik sterk zal afnemen.

Lesautoverhuur (advertentie)

'Kijk mamma, met losse handen!'

Er rijden in de toekomst minder auto’s, brandstofmotoren zijn dan exit en slimme autosystemen hebben het rijden overgenomen.
Uitroepen als ‘Kijk mamma, met losse handen!’ is straks niet meer dan normaal op onze snelwegen, waar in alle stilte met enorme snelheden wordt gebumperkleefd.

Minder zakelijk verkeer

Volgens trendwatcher Marcel Bullinga wordt de noodzaak om zakelijk te rijden een stuk minder: “De kwaliteit van virtueel communiceren wordt zo extreem hoog en zo zintuiglijk, dat we op een gegeven moment geen verschil meer ervaren tussen echt en virtueel”. Om die reden is het volgens Bullinga niet nodig om tijdens het werk je collega’s om je heen te hebben en kan een vergadering op elke willekeurige plek worden belegd.
Ook de robotisering van onze samenleving zal impact hebben op het zakelijke verkeer. Op het moment dat mensen worden vervangen door robots, neemt het woon-werkverkeer automatisch af. Robots forensen immers niet.
Volgens Bullinga zullen we ook afscheid nemen van de lange stromen diesel rokende vrachtwagens. Voor de transportsector breken harde tijden aan. Met de komst van de 3D-printer is er minder transport van afgewerkte producten nodig. Ook het printen van vlees behoort dan tot de mogelijkheden. Omdat we onze energie lokaal gaan opwekken, is het transport van fossiele brandstoffen ook van de baan.
Bulinga resumerend: “Als je het hebt over de toekomst van onze mobiliteit, dan gaan alle nu nog noodzakelijke ritten eruit. 'Flauwekulmobiliteit' noem ik dat. Wat je overhoudt is de leuke mobiliteit, ‘fun mobility’. Hoe dat er straks uitziet, kan geen mens voorspellen.

Alle auto’s zelfrijdend

Professor Marten Steinbuch, Control Systems Technology-specialist aan de TU Eindhoven verwacht dat de batterijentechnologie sterk verbetert, waardoor elektrisch rijden over tien jaar nog maar de helft kost, terwijl de actieradius dan zal zijn verdubbeld.
Ook Steinbuch ziet het autogebruik afnemen. Vooral in een stedelijke omgeving is het weinig handig om nog langer een eigen auto te hebben. “Door ICT-ontwikkelingen kunnen we in de toekomst makkelijker van vervoersmiddel wisselen. Auto’s zullen zich dan aanpassen aan de wensen van de gebruiker. Als je instapt, herkent de auto jou. Misschien verandert dan automatisch ook de kleur. Ik denk ook dat alle auto’s straks zelfrijdend zijn. Ze zullen elektrisch aangedreven zijn met misschien nog een klein aandeel waterstof. Uiteindelijk is elektrisch toch het schoonst en het meest efficiënt.”

Bumperkleven

Als het autogebruik afneemt, is extra asfalt niet nodig. Vooral omdat de auto’s van de toekomst de snelwegen die er nu liggen beter benutten. “In Eindhoven doen we onderzoek  naar autonoom rijden”, zegt Steinbuch. “Over niet al te lange tijd rijden we allemaal in treintjes over de snelweg. Dat kan nu al. Als er bijvoorbeeld geruime tijd een auto opvallend dicht achter je aan rijdt, hoeft dat geen agressieve bumperklever te zeten. Grote kans dat die andere bestuurder zijn ACC (Adaptive Cruise Control) heeft aangezet.”
Steinbuch bestrijdt dat automatisch rijden minder leuk is. “Ik vind het heerlijk om in de stad zelf te rijden, maar op de snelweg lijkt het me perfect om e-mails te beantwoorden of de krant te lezen.” Voordeel van automatisch rijden is ook dat er geen noodzaak meer is voor Veilig Verkeer Nederland-campagnes. Volgens Steinbuch kan het aantal auto-ongelukken in Nederland binnen enkele decennia terug naar nul… Voor ouders een geruststellende gedachte. “Kinderen hebben dan een chipje onder de huid dat door de automatische systemen van weggebruikers wordt gedetecteerd.”
Suggesties dat asfalt ooit vervangen wordt door zonnepanelen, wuift Steinbuch weg. Asfalt is volgens hem de meest efficiënte manier om de ‘wielbeweging’ over te dragen. Als je alle daken van Nederland – dat is 6% van het landoppervlak – vol legt met zonnepanelen, wek je al genoeg elektriciteit op om iedereen (ook) te laten rijden.”

Rijbewijs

Misschien dat de 3D-auto in de toekomst de showroom haalt. Steinbuch: “Er is al een Nederlands fabricaat dat rijden en vliegen met elkaar combineert.” (Lees hier meer over de gyrocopter ‘PAL-V One’.)
“Geen idee wat voor rijbewijs of vliegbrevet je daarvoor moet hebben. Dat maakt straks ook niet meer uit, als ook deze vorm van mobiliteit autonoom gaat rijden.”

Bron: Safe
 


Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is dé nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!