Nieuws voor rijscholen

trekker_3

Examens voor T-rijbewijs krijgen vorm

vrijdag 23 mei 2014 | Daisy Kossen

De aspirant-bestuurder van een landbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid (zoals terminaltrekkers) moet vanaf 1 januari 2015 een theorie-examen afleggen en een praktijkexamen. Inmiddels heeft het CBR weer iets meer bekend gemaakt over met name het praktijkexamen.

VekaBest verkeersleermiddelen (advertentie)

Houders van het T-rijbewijs moeten voldoen aan dezelfde rijgeschiktheidseisen als automobilisten.

Theorie-examen

Het theorie-examen, dat zo’n vijftig vragen telt, zal het CBR afnemen op één van de eigen theoriecentra.

Praktijkexamen

De kandidaat moet het praktijkexamen afleggen op een landbouwtrekker met aanhangwagen.
Het praktijkexamen duurt 85 minuten, waarvan 60 minuten rijtijd. De duur van het examen komt dus overeen met die van het C-examen. Het CBR zegt toe de eisen voor de theorie en de praktijkexamens in mei op de CBR website te publiceren.
Tijdens het examen is er onder andere aandacht voor bijzondere verrichtingen, techniek, milieu en lading zekeren. Maar het examen richt zich vooral op de omgang met andere weggebruikers. De kandidaat zal dus ook binnen de bebouwde kom rijden, waar ook andere weggebruikers aanwezig zijn. Daar liggen immers de grootste risico’s.

Examenvoertuig

De examens worden afgenomen door zo’n dertig CDE-examinatoren, die speciaal zijn opgeleid voor het T-examen. De examinator rijdt tijdens het praktijkexamen mee op de tractor. De inrichting van de tweede zitplaats is nog een uitdaging, want veel plek is er niet voor een extra stoel en dubbele bediening. Maar in de praktijk zijn er al enkele rijopleiders, buiten de agrarische opleidingscentra, die hier al een tijdje mee experimenteren. De examenlocaties tot slot zijn nog niet vastgesteld, maar CCV zegt te zullen zorgen een goede landelijke spreiding.

Opleiding verzorgen

Inmiddels heeft de divisie CCV de eerste pilots gehouden met de examens voor het T-rijbewijs. In de tweede helft van dit jaar volgen nog meer pilots, mede op basis waarvan CCV de cesuur (slaagnorm) kan vaststellen.
De verwachting is dat de opleidingen straks voor een deel zullen worden verzorgd door de agrarische opleidingscentra en voor een deel door CDE-opleiders met affiniteit met de trekker. Om deze opleiding te mogen geven is een WRM T-traject verplicht, inclusief examens bij het IBKI.

Bij de ontwikkeling van de examens zijn verschillende partijen betrokken, zoals brancheorganisaties, ondernemersorganisaties, individuele opleiders, de agrarische opleidingscentra (AOC) die nu opleiden voor het trekkercertificaat en verschillende deskundigen op het gebied van verkeer en veiligheid. De invulling van de theorie en praktijkexamens en de eisen voor de  examenvoertuigen zijn in verschillende overleggen met alle partijen besproken en afgestemd.

De divisie CCV verwacht op jaarbasis zo’n 3.000 tot 3.500 examens te kunnen afnemen.

Bron: CBR Reflector


Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is dé nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!