Nieuws voor rijscholen

Online marketing rijscholen

Online marketing voor rijscholen

dinsdag 04 april 2017 | Daisy Kossen

Vooral voor startende rijschoolhouders kan het in het begin lastig zijn om nieuwe leerlingen te werven. Als rijschool moet je het vooral hebben van positieve mond-tot-mond reclame, maar daarvoor moeten potentiële leerlingen je wel eerst kunnen vinden, vertelt Kris Bom tijdens zijn presentatie op de Startersdag.

De VerkeersAcademie (advertentie)

In Nederland hebben we ruim 15,5 miljoen internetgebruikers. Het CBR publiceerde in 2016 nog cijfers waaruit blijkt dat Nederlanders steeds vaker online producenten en diensten vergelijken en kopen. Nederland behoort hiermee tot de top vijf binnen de Europese Unie. Met ruim 15,5 miljoen internetgebruikers in Nederland zou online marketing één van de belangrijkste activiteiten moeten zijn van iedere ondernemer. Het is daarom verstandig om als rijschoolondernemer actief bezig te zijn met het vergroten van de online naamsbekendheid en reputatie van je rijschool.

Website rijschool

Alles valt of staat met een goede website. Jouw website is vaak het eerste contact tussen een potentiële leerling en jouw rijschool. Laat daarom ook altijd je website bouwen door een ervaren webdesigner. Een goede website is namelijk méér dan alleen een online visitekaartje. Het moet een echte verkoopmachine zijn. Een goede website voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Actuele en juiste informatie. De bezoeker moet direct kunnen vinden wat hij zoekt.
  • Unieke content en een eigen huisstijl. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
  • De website moet responsief zijn. Dus optimale weergave op pc, tablet én smartphone.
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn. Een aantrekkelijk ontwerp met heldere navigatie en zoekoptie.
  • De website moet bijdragen aan conversie. Oftewel een constante stroom aan offerte-aanvragen opleveren.

SEO proof

Natuurlijk wil je bovenaan staan bij Google, wanneer een potentiële leerling zoekt op “rijschool [plaatsnaam]”. Door slim aan de slag te gaan met SEO krijg je stapje voor stapje een hogere ranking in Google. Hoe hoger de ranking van je website, hoe meer bezoekers je zult krijgen. Bij SEO draait alles om de zoeker. Hij of zij is op zoek naar specifieke informatie en gebruikt daar specifieke zoekwoorden voor zoals “Goede rijschool Eindhoven”. Vanuit SEO perspectief moet je er dan voor zorgen dat deze woorden terug te vinden zijn in jouw teksten op jouw website. Via de zoekwoordplanner van Google kun je al vrij eenvoudig zien hoeveel mensen zoeken op specifieke woorden of combinaties aan woorden. Daar kun je dan als rijschool op inspelen. Zorg ervoor dat de SEO zoekwoorden op de juiste plekken staan binnen je webteksten:

  • In de url: plaats de zoekwoorden in de URL met koppelstreepjes. Bijvoorbeeld: www.rijschooleindhoven.nl/rijles-tips-leerlingen
  • In de title tag (verschijnt bij laden van de pagina in de bovenste browserbalk).
  • In de titel van de pagina (H1-tag).
  • In de subkopjes (H2-H6 tags).
  • In de begintekst (inleiding) van de pagina
  • In de laatste alinea (afsluiting).
  • In de alt tag van een foto.
  • In de meta description van de website.

Backlinking

Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Deze backlinks worden door Google’s algoritme (SEO) gezien werden als aanbevelingen (stemmen) en zijn daarom essentieel voor een hoge positie in Google. Begin als rijschool met het schrijven van een blog waarin je leerlingen tips geeft om bijvoorbeeld hun theorie makkelijker te leren. Als het blog interessant genoeg is, geef je anderen aanleiding om een link naar je website te plaatsen. Je kunt ook gastblogs gaan schrijven voor anderen, waarbij je links opneemt naar je eigen website. In de meeste gevallen is dit geen probleem. 

Meten is weten

Het meten van je website performance is cruciaal voor je online marketing strategie. Het geeft je inzicht in wat wel en wat niet werkt en waar je bezoekers dus wel of juist geen behoefte aan hebben. Door wekelijks de statistieken te bekijken, kun je jouw rijschool website nog verder optimaliseren en daardoor nog meer bezoekers aantrekken. Tools om je website bij aan te melden:

  • Google Analytics;
  • Google Webmaster Tool;
  • Google Adwords;
  • Google Business.

Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is dé nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!