Nieuws voor rijscholen

Hooisma (c) de brug

'Samenwerking in rijschoolbranche altijd moeilijk'

maandag 11 september 2017 | Daisy Kossen

Wie op zoek gaat naar een betrouwbare rijschoolhouder in de regio Kampen kan geen beroep meer doen op Autorijschool Geert Hooisma. Na 47 jaar ging hij eind juni met pensioen en dat was voor de Kampenaar best even slikken. Dat schrijft het weekblad De Brug

VQH Advocaten (advertentie)

Want het verkeer bepaalde vele jaren lang zijn leven. In 1970 nam hij de rijschool van zijn vader over. “Dat was op 5 juni 1970”, zegt Hooisma. “Ik had vrijstelling van militaire dienst. Mijn vader drukte mij op het hart om mijn papieren te halen.” Hij haalde de toenmalige VAMOR-MI.

Hooisma groeide uit tot een zeer gerespecteerd persoon in de regionale autorijschoolwereld. Als rijschoolschouder wilde hij er zijn voor zijn leerlingen. Daarom ging hij bij examens altijd mee als de leerlingen moesten afrijden. “Je bent zo intensief met de leerlingen bezig. Dan moet je het ook afmaken. Thuisblijven hoort niet. Het CBR wist het. ‘Geert gaat mee’. En zo kon je ook goed feedback geven als het mis ging.”

Afscheid

Hooisma was maar liefst 47 jaar actief als rijschoolhouder. In juni kwam een einde aan deze periode. Dat gebeurde op een speciale manier. Zijn kleinkinderen Amber Schrijer en Jordy Hooisma legden met succes het rijexamen af. Op 24 juli nam hij afscheid van de examinatoren bij CBR. Een dag later gaf hij zijn laatste rijles. Daarmee sloot hij een belangrijk hoofdstuk in zijn leven af. “Dat was best even slikken, maar ik ben er aan toe. Ik heb geluk gehad dat ik langzaam naar dit moment heb kunnen toewerken. Mijn zoon heeft ook nog voor een periode van twaalf jaar lesgegeven, maar vier jaar geleden heeft hij besloten dat hij de rijschool niet over wilde nemen. Dat gaf mij de gelegenheid om de zaak langzaam af te bouwen.”

Tropenjaren

Wat overblijft is een tas vol herinneringen. Steeds maar weer slaagde Hooisma erin om zijn leerlingen goed voor te bereiden voor het rijexamen. “Ik heb altijd boven het landelijk gemiddeld slagingspercentage gezeten. Wat mijn geheim was? Je moet in de huid van een leerling kruipen. En de uitleg moet altijd goed zijn. Je moet alles duidelijk motiveren. Dat is de kunst van het opleiden.” De bloeitijd beleefde Hooisma in de jaren tachtig. “Dat waren tropenjaren. We reden zelfs met drie auto’s. De mooiste ervaring vond ik de samenwerking met Dik Drost in de vorm van Verkeersschool Kampen. We konden alle rijschoolopleidingen aanbieden. Collega’s keken ons aan met jaloerse blikken. Samenwerken is in de autorijschoolbranche altijd moeilijk geweest.” Hooisma is echter nooit bang geweest om samen op te trekken met andere rijschoolhouders. De laatste jaren werkte hij veel samen met Roelof Potkamp, die vorig jaar met pensioen is gegaan.

Bovag

Hooisma speelde bestuurlijk een belangrijke rol in de autorijschoolbranche en vervulde diverse taken. Zo was hij secretaris bij de BOVAG Gewest Overijssel Afdeling Autorijscholen. Later sloten Groningen, Drenthe en Friesland zich hierbij aan (BOVAG Noord-Oost Afdeling Autorijscholen. Vervolgens werd hij voorzitter van het dagelijks bestuur van de BOVAG gewest Noord-Oost en daardoor kreeg hij automatisch een plek in het hoofdbestuur van de BOVAG Afdeling Autorijscholen. “Dat was een mooie periode. Normaal kun je maximaal drie termijnen van drie jaar deze functie vervullen, maar ze hebben mij overgehaald om nog drie jaar door te gaan. Ik kon hier zoveel voordeel uithalen. Als voorzitter van de Bovag zat ik het overleg met het CBR en in de Regionale Organisatie Verkeersveiligheid Overijssel (ROVO). Je weet wat er speelt en krijgt sneller informatie over dingen die er op je afkomen. In die tijd stond Kampen als examenplaats ter discussie. We hebben het lang kunnen tegenhouden dat Kampen verdween als examenplaats, maar veertien jaar geleden is dat toch gebeurd. Bij de aanleg van de nieuwe Stadsbrug fungeerde Emmeloord tijdelijk als examenplaats. Dat is vervolgens nooit meer teruggedraaid. En dat terwijl veel collega’s in Kampen lessen, omdat het in Emmeloord te gemakkelijk is.”

Speciale doelgroepen

Het CBR heeft altijd veel vertrouwen gehad in Geert Hooisma. Daarom kreeg hij de bevoegdheid om rijlessen te geven aan speciale doelgroepen. Zo hielp Hooisma om mensen met beperkingen weer mobiel te maken. Dat heb ik altijd mooi werk gevonden. Daarom vond ik heel bijzonder dat ik mijn laatste rijles aan een invalide jongen heb gegeven.”

RijschoolVandaag.nl is Geert Meijeringh van De Brug dankbaar voor het mogen delen van zijn interview en zijn foto.


Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Gerelateerde berichten

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is dé nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!