Nascholingscijfers CBR 2017 aanzienlijk hoger dan in 2016

Het CBR kwam onlangs met de nascholingscijfers van 2017. Opmerkelijk is dat er in het laatste kwartaal van 2017 aanzienlijk meer nascholing gevolgd is,in totaal 50074 dagen, dan in dezelfde periode in 2016 (44765 dagen).

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

Dik Oudshoorn van rijschool Rijnland kan de cijfers wel verklaren:”Veel chauffeurs en werkgevers hebben zich wat afwachtend opgesteld waar het om nascholing ging. Toen duidelijk werd dat dit toch echt iedere vijf jaar gehaald moet worden, zagen wij een stroom van chauffeurs die op het laatste moment nog nascholing moesten volgen.”

Grote vraag naar chauffeurs

Collega Marco Don, van Don opleidingen denkt dat de stijging ook deels door het aantrekken van de economie te verklaren is:”Er is een grote vraag naar chauffeurs op dit moment, nu de economie weer aantrekt. Dat zie je ook aan de wachttijden voor de examens, die lopen op. Met name lokale vervoersbedrijven zijn hard op zoek naar Nederlands sprekende chauffeurs..”

Tekort aan jonge chauffeurs

Don ziet met name een tekort aan jonge chauffeurs op de markt:”Als ik bij ons kijk ligt de leeftijd van beginnende chauffeurs al boven de 40 en is het merendeel van de chauffeurs boven de 50. Dan heb je over een tiental jaar toch echt een tekort”. Collega Oudshoorn schat de situatie iets positiever in:”Jongeren halen hun chauffeursbewijs veelal via beroepsopleidingen, de nascholing zit daar natuurlijk al bij in, dus die zie je zo snel nog niet.”Wel ziet ook Oudshoorn de stijgende vraag naar chauffeurs: “Ja, er is grote vraag naar chauffeurs en inderdaad met name Nederlands sprekende. Er is een groot aanbod aan Oost-Europese chauffeurs op de markt maar die kunnen niet met lokale leveranciers communiceren.”

Top 5 theorie en praktijk

Het CBR publiceerde ook de top 5 van gevolgde theoriecursussen en praktijktrainingen in het vierde kwartaal van 2017
Theorie:
1. Chauffeursdag
2. Digitale tachograaf en boordcomputers
3. ADR
4. Heftruck
5. VCA
Praktijk:
1. Het Nieuwe Rijden (HNR)
2. Rijoptimalisatie
3. Manoeuvreren
4. Chauffeur LZV
5. Veilig werken met de vrachtauto
 

“Die top 5 is grotendeels afhankelijk van de subsidies die dat jaar door het Soob worden toegekend” legt Marco Don uit.”Voor een werkgever scheelt het aanzienlijk als hij subsidie krijgt voor de nascholing van chauffeurs. De gesubsidieerde cursussen vind je dan ook vaak terug in de top 5.” Logisch, vindt ook Oudshoorn:”Die chauffeurs maakt het niet zoveel uit welke nascholing ze volgen, dus kiest de werkgever diegene uit waar hij wat geld aan over houdt. Mijns inziens vallen de chauffeursdag en chauffeur LZV trouwens niet onder de nascholing. Dat de cursus LZV, voor het rijden met 25,5m, vaker gevolgd wordt zie ik wel.”.