"Aparte rijstrook voor vrachtwagens geen oplossing"

De transportsector ziet een speciale rijstrook voor vrachtwagens niet als oplossing voor het fileprobleem in Nederland, zoals de leden van de ANWB hebben voorgesteld.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

'De gedachte erachter is dat je minimaal twee rijstroken nodig hebt voor personen auto's. Je moet dus wel een snelweg hebben met zes rijstroken', zegt ANWB-voorzitter Frits van Bruggen naar aanleiding van een persbericht van de ANWB.

'Wij geloven niet dat een doelgroepenstrook de oplossing gaat brengen. Want dan zie je juist alleen maar van die treintjes', zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. 'Dan kom je er niet meer tussen als automobilist.'

Hij noemt de inhaalverboden op bepaalde rijvakken als voorbeeld die niet overal het gewenste effect hadden. 'Op een aantal vakken zijn ze door de minister ook weer opgeheven. Omdat toch bleek dat ook voor de automobilist die lange treinen niet echt meewerken bij het rijden op de weg.'

Samen

Maar als belangrijke vrachtcorridors zoals de A1 en de A15 naar twee keer drie rijstroken zouden gaan, zou het een uitkomst kunnen zijn, zegt Van Dijk.

De ruim 17.000 ANWB-leden en 150 wegenwachten hebben meerdere oplossingen voor het fileprobleem aangedragen, waarvan de aparte strook voor vrachtwagens het populairst was.

Van Dijk vindt het een goed onderzoek van de ANWB en wil de files ook samen met hen bestrijden. Maar, zegt hij: 'het is vaak wel een perceptiegevoel bij mensen dat de vrachtwagen de veroorzaker van de file is. Er zijn 8 miljoen auto's en 130.000 vrachtauto's.'

Andere oplossingen

Volgens TLN wordt minder dan 1 procent van de files door vrachtwagens wordt veroorzaakt. 'Wij denken dat het vooral in nieuwe informatie- en communicatietechnologieën gaat zitten. Dat bekent dat je het verkeer veiliger maakt met intelligente transportsystemen.'

Maar ook de kilometerheffing zou een oplossing kunnen zijn. In het regeerakkoord staat dat er een kilometerheffing voor vrachtwagens komt.

'Maar wij hebben gezegd als je die dan toch invoert, is het eigenlijk veel beter om dat voor alle weggebruikers te doen. Want daarmee kun je dan veel beter sturen in de doorstroming en duurzaamheid', zegt Van Dijk.