Auto’s 50% onzuiniger dan opgegeven

Auto’s zijn in de praktijk 50 procent onzuiniger dan wordt opgegeven. Dat blijkt uit een onderzoek van Travelcard en TNO. Het brandstofverbruik dat door de fabrikant wordt opgegeven en het brandstofverbruik in de praktijk verschillen als dag en nacht.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Onderzoek Travelcard en TNO

Er zit bij de zuinigste auto’s 50 procent verschil tussen het praktijk- en fabrieksverbruik. Travelcard en TNO hebben een indicatie van het praktijkverbruik gemaakt op basis van hun eigen formule. Deze formule is samengesteld na de analyse van een zeer grote hoeveelheid data over getankte liters per auto en het aantal gereden kilometers. Het onderzoek is gebasseerd op basis van de ritten van 290.000 zakelijke rijders. 

Verschil

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen het verbruik dat de fabrikant meet en de indicatie van het praktijkverbruik. Bij de zuinigste auto’s zit het verschil op 50 procent. De Peugot 308, een middelgrote dieselauto, verbruikt volgens de fabriek 1 liter brandstof op 32,3 kilometer. De praktijk wijst echter uit dat het verbruik 1 liter op 20,6 kilometer is. Nog een voorbeeld is de Toyata Prius. Deze middelgrote benzine auto heeft volgens de fabrikant een verbruik van 1 op 33. In de praktijk is het verbruik 1 op 21,5. 

Toyota Prius staat op één

De nieuwe uitvoering van de Toyota Prius staat met stip op nummer één als het om zuinigheid gaat. De middelgrote benzine auto stoot met zijn hybridetechniek zelfs de zuinigste dieselauto’s, zoals de kleinere Citroën C3 en de Peugot 208, van de troon. Deze drie voertuigen hebben een praktijkverbruik van 1 op 21,3 kilometer. De Co2-uitstoot is 125 gram per kilometer. 

Top 10-overzichten verbeteren

De ANWB en Natuur & Milieu vinden de afwijking tussen het fabrieksverbruik en praktijkverbruik zorgelijk. Om deze reden willen zij de informatie van de top 10-overzichten met zuinige auto’s verbeteren. Vanaf 2016 wordt er niet meer uitgegaan van het verbruik dat de fabrikant opgeeft, maar van het verwachte praktijkverbruik. 

in 2017 wordt een nieuwe meetcyclus verplicht. De zogenoemde WLTP-cyclus moet een beter beeld geven van het verbruik. De verschillen tussen de metingen van het fabrieksverbruik en het praktijkverbruik zullen dan spoedig tot het verleden behoren.  

Bron: Telegraaf