Behoefte aan individueel vervoer stuwt scooterverkoop

Electrische bromfiets

De verkoop van nieuwe snor- en bromfietsen (scooters) is door de grote behoefte aan individueel vervoer flink gegroeid. In de eerste zes maanden van 2020 werden in totaal 36.346 nieuwe scooters verkocht. Een stijging van 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (29.393 stuks).

VERJO

— Advertentie —

Van die nieuwe scooters is één op de vijf is elektrisch aangedreven. In totaal rijden er in Nederland nu 1.273.186 scooters rond. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

Individueel vervoer

Door de coronacrisis groeit de behoefte aan individueel vervoer, laat Rai Vereniging weten. Mensen kiezen vaker voor het comfort en gemak van een scooter, fiets of motor boven het OV. 

Nu de reizigersstromen in het OV weer enigszins op gang komen en veel OV-mijders de afgelopen maanden reeds hun scooteraanschaf hebben gedaan, is het volgens de brancheorganisaties ongewis of de stijgende trend zich in de rest van het jaar zal doorzetten. Daarnaast zal moeten blijken of de leveringen vanuit fabrieken en toeleveranciers wereldwijd gewaarborgd blijft en een tweede golf van de coronapandemie uitblijft.

Duurzaamheid

Van alle verkochte snor- en bromfietsen is 72,8 procent een snorfiets. Daarentegen daalde het aantal nieuwe bromfietsregistraties dit jaar met 4,9 procent naar 9.877 stuks ten opzichte van 10.388 stuks afgelopen jaar. Net als bij de snorfiets, is het aandeel elektrisch aangedreven varianten gestegen: van 14,3 procent in 2019 naar 19 procent in 2020. Vijf jaar geleden lag dit aandeel nog op slechts 2 procent.

BOVAG en RAI Vereniging zijn tevreden met de snelle transitie naar elektrisch vervoer. De trend past bij de visie op de verduurzaming van de sector. Zo wordt vanaf komend jaar de schoonste Euro-5 norm voor alle nieuwe scooters met een verbrandingsmotor de standaard. Vanaf 2025 geldt dan voor de snorfiets dat in Nederland alleen nog maar elektrische varianten worden verkocht.