Belgisch elektriciteitsnetwerk trekt opladen elektrische auto's niet

Elektrisch

Het Belgische elektriciteitsnetwerk is te verouderd om alle modellen elektrische auto's te kunnen opladen, meldt Het Laatste Nieuws. Het gaat om een derde van het Vlaamse en 88 procent van het Brusselse elektriciteitsnetwerk.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

"Wie pech heeft, moet duizenden euro’s extra ophoesten om zijn Smart te kunnen laden", zegt Belgisch slachtoffer Jan Van Ooteghem. Er ligt in zijn straat in Evergem (Gent) geen neutrale geleider of nulgeleider, en dus ook geen 400 volt netspanning. Dat is nodig om elektrische auto's op te laten. 

Dit probleem is in een derde van Vlaanderen het geval.

Straat openbreken

Door dit probleem kan Van Ooteghem zijn nieuwe Smart for Two thuis met geen enkel type laadpaal opladen. “De oplossing: de straat laten opbreken en op eigen kosten nieuwe kabels laten leggen - kostprijs bijna 5.000 euro, en dan mag ik nog van geluk spreken dat de stroomcabine in onze straat slechts 200 meter verderop staat", verzucht de man. 

Oplossing

Volgens netbeheerder Fluvius is er in 30 % van Vlaanderen nog geen 400 volt-netwerk. In Brussel zou het het zelfs om 88% gaan. Bepaalde wagen detecteren de afwezigheid van die neutrale geleider en weigeren dan op te laden. 

Het probleem is ook bekend bij de bijna duizend Renault Zoë-rijders en sommige Audi e-trons. Bij Tesla is het euvel sinds Model 3 opgelost. Als oplossing suggereren zowel Smart, Renault als Fluvius de installatie van een ‘scheidingsgenerator’. Die zou 3000 euro kosten. Maar Van Ooteghem wil liever dat de overheid ervoor zorgt dat het electriciteitsnetwerk geschikt is.