Bijna 14.000 dieselauto’s onterecht geweigerd uit Utrechtse milieuzone

bestelbus_oud

De gemeente Utrecht weert straks onterecht bijna 14.000 Nederlandse diesels uit de voorgenomen milieuzone voor personenauto’s. Deze voertuigen voldoen wél aan milieucriteria op basis van de zogenaamde Euroklasse, maar Utrecht stelt dat deze normen niet te achterhalen zijn.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

Andersom worden er bijna 2.500 diesels wél toegelaten die juist níet aan de criteria voldoen.

Dit concludeert de BOVAG uit cijfers van dataprovider VWE. Ook de Telegraaf regio Utrecht maakte er gisterenochtend melding van.

Registratiedatum als criterium

De gemeente gaat vanaf 1 januari 2015 dieselauto’s met een registratiedatum van vóór 1 januari 2001 de toegang tot Utrecht-centrum weigeren. De bedoeling was om alleen diesels met Euroklasse 3 of hoger toe te laten in de milieuzone. Omdat volgens Utrecht niet bekend zou zijn welke auto in welke klasse valt, is gekozen voor een datum als toelatingseis, terwijl er in Nederland volgens de database van VWE momenteel 12.695 diesels uit het jaar 2000 en 1.202 diesels uit 1999 staan geregistreerd die voldoen aan Euroklasse 3. Binnen de provincie Utrecht betreft het ruim 900 personenauto’s die straks onterecht de toegang wordt geweigerd. Des te opmerkelijker: volgens de VWE-cijfers mogen 2.449 Nederlandse diesels van na 1 januari 2001 hartje Utrecht wel in, terwijl ze niet aan de milieucriteria voldoen.

'Opnieuw huiswerk maken'

Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter van BOVAG: “Autofabrikanten worden nota bene gestimuleerd om eerder dan wettelijk verplicht schonere techniek op de markt te brengen. In Nederland verstrekte de overheid daar zelfs subsidie voor, dus de informatie over die Euroklasses is gewoon voorhanden. Een registratiedatum als criterium schiet zijn doel voorbij, vooral nu blijkt dat straks bijna 14.000 automobilisten onterecht worden geweigerd en 2.500 juist onterecht worden toegelaten. Nog even los van buitenlandse bezoekers. We roepen de gemeente op om opnieuw haar huiswerk te maken; de gegevens over Euroklasses zijn beschikbaar, gebruik ze dan ook. Je kunt niet zomaar over een nacht ijs gaan bij zo’n ingrijpend besluit.”

Bron: BOVAGKrant