Binnenkort te weinig rijinstructeurs voor code95 en transportopleidingen
Hoewel de logistieke sector staat te springen om chauffeurs, neemt het aantal Nederlanders in bezit van een vrachtwagenrijbewijs (categorie C) al jarenlang met 10.000 tot 15.000 per jaar af. Daarnaast zijn er steeds minder instructeurs, waarvan ook nog eens 20 procent al de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, zo blijkt uit een analyse van De VerkeersAcademie.
’s Lands grootste opleider van rijinstructeurs concludeert uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat er in 2014 nog zo’n 665.000 Nederlanders waren met rijbewijs C, terwijl dat in 2018 al was afgenomen tot 580.000 en begin dit jaar tot minder dan 520.000. Directeur Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie: “Enigszins bemoedigend is het feit dat er de laatste vijf jaar een groei is onder jongeren tot 25 jaar met een ‘groot’ rijbewijs, maar vooral boven de 40 gaat het rap bergafwaarts. Volgens het CBS zijn bovendien 55.000 mensen met een vrachtwagenrijbewijs 70 jaar of ouder, maar die mogen we voor de actieve beroepsbevolking eigenlijk niet meerekenen. Laat staan dat zij beschikken over de verplichte Code95 om daadwerkelijk professioneel chauffeur te mogen zijn.”
Driekwart instructeurs boven 50
In het register van exameninstituut IBKI telt De VerkeersAcademie momenteel zo’n 2.300 instructeurs met een geldige lesbevoegdheid voor de C-rijopleiding. De afgelopen vijf jaar nam dat aantal met gemiddeld 25 per jaar af. Met 378 geslaagden voor de instructeursopleiding waren er in 2022 weliswaar 45 procent meer nieuwelingen dan in coronajaar 2020, de uitstroom overtreft echter al jaren de instroom. Kantelberg: “Tel daar nog eens bij op dat lang niet alle bevoegde instructeurs in dienst zijn van een rijschool, maar bijvoorbeeld bij Defensie, een Veiligheidsregio of het CBR. Daarnaast is maar liefst een op de vijf 67 jaar of ouder, een op de acht bereikt binnen vijf jaar de pensioengerechtigde leeftijd en driekwart van alle C-instructeurs is ouder dan 50 jaar. Dat gaat op korte termijn problemen opleveren.”
Geen geld, geen tijd
“Transportbedrijven hebben duizenden vacatures en moeten al jarenlang noodgedwongen veel buitenlandse chauffeurs in dienst nemen. Heus niet per se omdat die wellicht goedkoper zijn, tevens simpelweg omdat het aantal Nederlandse chauffeurs zienderogen afneemt”, aldus Kantelberg. “Ook aan de opleidingskant zien we nu dus problemen ontstaan. De vraag is er overduidelijk, maar uit mijn gesprekken met rijschoolhouders blijkt dat het opleiden van C-instructeurs niet bovenaan hun prioriteitenlijst staat. Geen geld, geen tijd. Over een paar jaar zitten we dan echter echt in de penarie met z’n allen, dus nu is juist de tijd om te investeren in je mensen. Gelukkig zit een aantal rijschoolhouders niet stil; die trekken nu de kar en leiden wél mensen op.”
Hoe word je vrachtautoinstructeur?
Wil je zelf ook vrachtautoinstructeur worden moet je eerst de opleiding tot aut0instructeur doen. Daarna volgt dan een verkorte opleiding voor vrachtauto en/of aanhangwagen. Lees er hier meer over.