De zelfrijdende auto is een kans

Tesla

Van 15 juli tot 18 juli 2019 werd in Orlando het "automated vehicles symposium" gehouden. Dit is wereldwijd het symposium over autonoom rijden. Met onder andere antwoord op de vragen waar de techniek nu staat en wanneer consumenten met de zelfrijdende auto te maken krijgen. Meer dan 200 sprekers spraken over de toekomst. De ruim 2000 bezoekers bezochten 50 exposanten, 35 workshops en 75 presentaties over autonoom rijden.

VERJO

— Advertentie —

Maar waar staat die techniek nu? Er bestaat veel verwarring over. Fabrikanten als Tesla, Audi en andere autofabrikanten laten het via hun marketingafdeling lijken alsof er binnen nu en een week de zelfrijdende auto er zal zijn. Sterker nog, Tesla impliceert dat met autopilot de auto al ‘zelfrijdend’ is. Maar dat is zeker niet wat wetenschappers zeggen. En ook op het toonaangevende symposium klinken heel andere geluiden.

Over vijftig jaar 'if ever'

Daar worden de marketeers tegengesproken en hun beloftes hardop weersproken. Wij spraken Gijs Kantelberg van de VerkeersAcademie, die erbij was in Orlando. Kantelberg:” Op het symposium worden vergezichten van 40-50 jaar werden geschetst. Met daarbij de toevoeging: “if ever” (Vertaling: áls het al ooit gebeurd). De weg er naartoe is natuurlijk reuze interessant. Want wat is nu de onzekere factor? Dat is de mens. Die moet de komende 40-50 jaar en misschien nog wel langer de auto bedienen. Ja, er komen steeds meer systemen die het rijden veiliger moeten maken, maar als de bestuurder deze systemen niet leert gebruiken of zelfs uitschakelt missen de systemen hun doel.”

Bijscholing

“De VerkeersAcademie volgt alle ontwikkelingen en blijft dat doen.” vervolgt Kantelberg. “Met trainingen zullen rijinstructeurs leren de systemen te gebruiken en op te nemen in hun rijopleiding voor beginnende bestuurders. Ook leren we ze trainingen te geven op het gebied van ADAS aan bedrijven en ervaren automobilisten. Op 5 juli gaven we de eerste bijscholing aan een groep rijinstructeurs. Met name de praktijkopdrachten vonden ze reuze interessant en gaf een goed beeld van de huidige stand van de techniek. Veel van hen gaan de praktijkmodules volgen. De ADAS gebruiken en de ADAS opnemen in een rijopleiding.”

Taak voor rijschoolbranche

De zelfrijdende auto bestaat nog niet en komt er wellicht nooit helemaal, maar dat de rol van de bestuurder gaat veranderen is zeker. En daar ligt een belangrijke taak voor de rijschoolbranche.