Dominante positie van Tesla lijkt voorbij

elektrische auto

Door de steeds strengere milieu-eisen brengen autofabrikanten steeds meer elektrische modellen uit. Ze moeten wel. Zonder elektrische modellen is de gemiddelde uitstoot te hoog en wachten er torenhoge boetes van de Europese Unie.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Toen Volkswagen in september uitkwam met de ID3 kwam er een einde aan de overheersing van Tesla op de markt van elektrische auto's. Volgens de Duitse automarktanalist Matthias Schmid  verkocht de Volkswagen Group in de eerste drie kwartalen van dit jaar maar liefst 87.000 elektrische auto's, de combinatie Renault-Nissan-Mitsubishi wist er 83.000 te verkopen en Tesla bleef steken op 'slechts' 63.000 stuks. Het marktaandeel van de Amerikanen kelderde zo van 34 procent vorig jaar naar 13 procent nu. Een kleine nuanche is wel op zijn plaats, want Tesla is een merk en de andere zijn concerns met meerdere merken. Feit blijft dat het marktaandeel van Tesla keldert nu de traditionele
autofabrikanten uit alle macht zoveel mogelijk elektrische auto's produceren.

Duizenden VW's, tientallen Tesla's

Volkswagen ligt in tegenstelling tot andere autofabrikanten aardig op koers met vergroenen. Dat de hegemonie van het merk voorbij is, blijkt ook uit de Nederlandse verkoopcijfers. De elektrische Volkswagen ID3 was afgelopen maand de bestverkochte personenauto in Nederland; er werden er in oktober 2789 op kenteken gezet. Ook diverse rijscholen hebben een ID3 aangeschaft. Ter vergelijking: van de Tesla 3 werden er vorige maand slechts enkele tientallen verkocht. De verkoop van Model S, een acht jaar oud model, en van Model X zijn geheel ingestort. Bij de laadpalen zal het beeld voorlopig nog niet veranderen. Tesla verkocht in Nederland sinds 2012 zo'n 55.000 auto's; in totaal rijden er nu 138.000 volledig elektrische auto's.