Eringa: 'CBR heeft het niet getroffen met de leiding'

Eringa

"Het CBR heeft het niet getroffen met de leiding, de afgelopen jáááren", zegt OV-bestuurder Pier Eringa tegen de NRC. "Ik sluit niet uit dat het management flink moet worden vernieuwd.” Ook geeft hij aan dat de rijschoolsector ook een steentje moet bijdragen.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In het interview met NRC zegt Eringa dat hij het huidige management een kans geeft, maar dan ze het wel echt moeten gaan doen. "Bij de werknemers die ik sprak voor mijn onderzoek is er hoop dat Pechtold dingen voor elkaar gaat krijgen. Pechtold moet zich van de mensen om zich heen wel afvragen: zijn dit de mensen die het CBR naar de volgende fase helpen? Het kan zijn dat mensen onder de nieuwe directie opbloeien. Het kan ook zijn dat ze te veel onderdeel zijn van de ingesleten oude cultuur. Ik sluit niet uit dat Pechtold in het management flink moet vernieuwen.”

Onderzoek

Pier Eringa is de CEO van ov-bedrijf Transdev. Hij heeft onderzoek gedaan naar de problemen bij het CBR, op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Hij spreekt klare taal. "Je kunt zeggen: ach, jaarlijks 5.000 verlopen rijbewijzen is niet veel op het totaal. Ik zeg: de norm is nul. Geen verlopen rijbewijzen, dat moet het doel zijn van het CBR”

Overheid

Hij geeft ook aan dat het CBR ook niet altijd goed is aangestuurd vanuit de overheid. "Allereerst is het CBR niet altijd kundig aangestuurd door het departement. Politici willen van alles. Het departement had soms best tegen de politiek kunnen zeggen: ‘Dit gaan we even niet doen, mensen.’ Het CBR had trouwens ook best zelf af en toe kunnen zeggen: ‘Dit kunnen we niet.’ Het please-gehalte was te hoog."

Rijschoolbranche

„Het CBR is afhankelijk van de producten – zo noem ik ze maar even – die ze aangeleverd krijgen van buitenaf, maar heeft er geen invloed op. Dan gaat het niet alleen over de medische keuringsrapporten, maar ook over de kwaliteit van mensen die examen komen doen – hoe goed zijn die opgeleid door hun rijschool?”, zegt Eringa. 

Hij is van mening dat de branche ook een kwaliteitsslag moet maken.  „Dat was niet mijn onderzoeksopdracht, maar naar mijn indruk heeft de branche een kwaliteitsimpuls nodig, een certificering wellicht. Het lijkt een beetje wildwest. De goeden lijden onder de kwaden. Het CBR heeft daar niets over te zeggen.” Lees het hele interview hier. 

Foto: Linkedin Eringa