Lichtlijn zorgt voor veiligere verkeerssituatie

voetgangers met smartphone

Een lichtlijn bij een verkeerslicht die voetgangers helpt om veilig over te steken, zorgt voor een betere verkeersveiligheid. Dat blijkt uit een proef die sinds februari loopt in Bodegraven.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

De lijn is vooral bedoeld voor mensen die 'vastgeplakt zitten' aan hun smartphone. Terwijl je nog even een appje stuurt, op Twitter kijkt of je route checkt, ga je je onveiliger gedragen in het verkeer: je kijkt naar beneden in plaats van op de weg. In 2015 en 2016 nam het aantal verkeersslachtoffers in Nederland na jarenlange daling weer toe.

Smombiegedrag

Hoeveel verkeersslachtoffers er door hun 'smombiegedrag' elk jaar bij komen weten we niet precies, maar volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid leidt smartphonegebruik in elk geval af.

Bij 22 procent van de dodelijke ongevallen in de Europese Unie was een voetganger betrokken. De meeste ongevallen gebeuren bij het oversteken. Daarom zijn aanvullende maatregelen voor voetgangers bij kruispunten belangrijk voor de veiligheid. Denk aan rateltikkers of wachttijdvoorspellers. Een andere toevoeging is dus zo'n ledlijn.

Tegenstanders

Veilig Verkeer Nederland ziet helemaal niets in de lichtlijn. "Het is het paard achter de wagen spannen", zegt Rob Stomphorst. "Op deze manier beloon je slecht gedrag en maak je mensen nog meer verslaafd aan hun smartphone."

Tegenstanders zeggen ook dat je met de lichtlijn laat zien dat je smartphonegebruik in het verkeer accepteert. VVN ziet meer in het sturen van gedrag. "Het moet in je systeem komen dat de combinatie smartphone en verkeer gewoon niet kan."

Internationale interesse

Er is ook internationaal interesse voor de lichtlijn. In Brussel is, in navolging van de proef in Bodegraven, ook een lichtlijn aangelegd. Het bedrijf dat de lichtlijn levert, heeft inmiddels bestellingen uit Brazilië, Polen en Litouwen.

De gemeente Amsterdam is ook geïnteresseerd. Volgens Roodenburg leent een stad met veel nieuwe verkeersdeelnemers, zoals toeristen, zich beter om een uitgebreidere proef te doen.

Lees het hele artikel op NOS.nl »