Marketing tips voor je rijschool

Rijschool marketing tips

Wil je meer nieuwe leerlingen? Groeien? Hogere omzet? Online een sterke reputatie opbouwen? Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Daar is inzet voor nodig, maar hoe begin je daar nou aan? Met 15,5 miljoen internetgebruikers in Nederland zou online marketing één van de belangrijkste activiteiten moeten zijn van iedere ondernemer. Dus ook van jou als rijschoolondernemer. Hieronder een aantal tips om een goede start te maken.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Maak een social media plan

Alles begint bij een strategie. Wie ben je als organisatie? Wat wil je uitstralen en wie is je doelgroep? Op basis van die gegevens bedenk je een boodschap die je wilt overbrengen door middel van verschillende berichten.

Deel relevante content

Zorg ervoor dat je content creëert die voor jouw doelgroep een meerwaarde heeft. Voorbeelden van content dat altijd goed werkt bij (potentiële) leerlingen (en hun ouders):

  • Waardevolle tips voor tijdens de rijlessen;
  • Foto’s van geslaagden leerlingen;
  • Tijdelijke aanbiedingen of acties voor mensen die je Facebookpagina liken en/of delen;
  • Afbeeldingen van verkeerssituaties waarbij je bijvoorbeeld vraagt naar de volgorde van voor laten gaan;
  • Video’s waarin je instructies of extra uitleg geeft over bepaalde handelingen;
  • Leuke anekdotes of quotes afkomstig van leerlingen (eventueel met tag). Plaats de tekst in een afbeelding;
  • Prijsvragen.
Plan berichten in

Ga één keer per week een uurtje achter je laptop of pc zitten en plan dan voor de hele week elke dag 1 of 2 berichten in. Dat is meer dan voldoende. Om je berichten in te plannen kies je in Facebook in plaats van ‘publiceren’  voor ‘plannen’. Heel eenvoudig. Wil je ook Twitter in gaan zetten? Dan is Buffer een handige gratis tool om tweets in te plannen.

Beste tijd

Jongeren zitten het meest online op Facebook tussen 17:00 en 24:00 uur. Voor rijscholen is dit dan ook de beste tijd om berichten te plaatsen. Je hebt dan de meeste kans dat je bericht gezien wordt door je doelgroep.

Interactie! Interactie! Interactie!

Alleen maar zenden zet geen zoden aan de dijk, zeker niet bij het inzetten van social media. Om succesvol aandacht te vragen voor je rijschool moet je de interactie met je doelgroep aan gaan. Log dus elke dag eventjes in op al je accounts zodat je tijdig kunt reageren op reacties of eventuele vragen. Niets is zo vervelend als een veel te late terug reactie.