Nieuwe Belgische campagne tegen smartphone achter het stuur

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceert een nieuwe campagne 'Beep! Beep! Boem! Boem!'. Hierin worden bestuurders gewaarschuwd voor de gevaren die bellen en sms’en achter het stuur met zich meebrengen.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De campagne is nodig omdat heel wat bestuurders bellen en sms’en achter het stuur als normaal beschouwen, ondanks het verhoogde risico op een ongeval. Wie belt achter het stuur loopt 3 tot 4 keer meer kans op een ongeval. Bij sms’en is dat risico 23 keer groter.

Omvang van het probleem

Eind 2013 heeft het BIVV het gedrag van bestuurders geobserveerd op verschillende momenten van de dag en van de week. Op het moment van observatie waren er 8% van de bestuurders afgeleid. De belangrijkste bron van afleiding was de smartphone: 3,2% van de bestuurders was aan het bellen zonder handsfree-kit of aan het sms’en. Dit betekent dus met andere woorden dat bij het passeren van een dertigtal wagens, er één wagen bestuurd wordt door iemand die bezig is met zijn mobieltje.

Het BIVV heeft ook een enquête gehouden bij een representatieve steekproef van bestuurders. 90% van de Belgische bestuurders vindt het ontoelaatbaar om een sms te versturen en 85% om te telefoneren met een smartphone in de hand tijdens het rijden. Toch geeft 1 op de 3 bestuurders toe dat hij wel eens een sms verstuurt terwijl hij achter het stuur zit. 1 op de 2 leest naar eigen zeggen zelfs af en toe een sms achter het stuur en 45% verklaart in de loop van het voorbije jaar gebeld te hebben zonder handsfree-kit. Vooral jonge bestuurders geven toe dat ze hun mobieltje gebruiken terwijl ze aan het rijden zijn.

Vooral jongeren

Met deze nieuwe campagne wil het BIVV dat we ons beter bewust worden van de risico’s van het niet-handsfree bellen achter het stuur en wil het de maatschappelijke norm voor het niet-handsfree bellen achter het stuur scherper stellen. Of met andere woorden: niet bellen en sms’en achter het stuur moet de norm zijn.

De campagne richt zich in de eerste plaats naar die groep van jonge bestuurders voor wie bellen en rijden tegelijkertijd (nog) wel vanzelfsprekend is – de 18- tot 29-jarigen – en in tweede instantie ook de bestuurders in de leeftijdscategorie van 30 tot 49 jaar.

Affiche en filmpje

650 borden langs de autosnelwegen tonen de affiche (zie foto) van een bestuurder die een sms’je leest achter het stuur.
We zien duidelijk dat de ogen van de bestuurder gericht zijn op het lezen van het tekstbericht en ze niet merkt dat de voorligger remt. Een aanrijding wordt als een strip in beeld gebracht met een tekstballon “Boem! Boem!”.

Naast de affiche met het campagnebeeld is er ook een aparte website – www.beepbeepboemboem.be – met allerlei facts & figures over afleiding achter het stuur, een uit het leven gegrepen filmpje dat ons op een pakkende wijze de gevolgen toont van sms’en achter het stuur en enkele nuttige tips. In het filmpje (zie video bij dit bericht) zien we Ilse en Wim. We volgen hen op weg naar hun afspraakje. Op weg wordt er duchtig over en weer ge-sms’t met alle gevolgen van dien…

Bron: BIVV