Nieuwe verkeersregels in Duitsland

Berlijn verkeer duitsland

Duitsland krijgt waarschijnlijk nieuwe verkeersregels in 2020. Veel van deze aanpassingen gemaakt zijn voor de fietser, want de Duitse minister van verkeer wil fietsen veiliger maken. Hierdoor zijn er wat veranderingen voor automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en motorrijders. Rijschoolvandaag.nl heeft ze op een rijtje gezet.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

In 2018 kwamen volgens voorlopige cijfers meer dan 420 mensen in Duitsland om het leven door een ongeluk bij het fietsen.  Duitsland hoopt dat aantal terug te dringen en tegelijk het fietsen te stimuleren met de maatregelen. 

Het nieuwe voorstel is in november 2019 door het kabinet goedgekeurd, maar de Federale Raad zal uiteindelijk beslissen over deze voorstellen en enkele wijzigingen op 14 februari 2020.

Veranderingen voor voertuigen
  • De boetes voor dubbelparkeren worden flink verhoogd (van 15/20 euro naar 55/100 euro).
  • Het gebruik van de deelauto en carpoolen wordt aangemoedigd. In een van de regels wordt voorgesteld dat een auto met minimaal drie personen op bepaalde plaatsen gebruik mag maken van de busstrook. Dat zou ook gelden voor motorfietsen met een zijspan. 
  • Om automatische auto's en het gebruik van elektrische auto's in rijscholen te promoten, is de minister van Transport van plan het rijbewijs te veranderen. Een aanvullende rijopleiding met een voertuig met handmatige versnelling zou in de toekomst voldoende moeten zijn om een ​​handmatige versnelling-auto te kunnen besturen, na het passeren van het automatische rijbewijs.
  • Ook wil Minister het mogelijk maken om onder bepaalde omstandigheden lichte motorfietsen van de 125-klasse te besturen, met een normaal rijbewijs. De enige vereiste: de bestuurder moet minimaal 25 jaar oud zijn en een rijbewijs van klasse B hebben gedurende vijf jaar. Een aanvullende training of examen zou niet nodig te zijn - een theorieles van 90 minuten en zes praktische rijlessen moeten voldoende zijn.
  • Voor nieuwe lange vrachtwagens (18,75 tot 25,25 meter lang) zijn draaihulp en knipperende zijmarkeringslichten vanaf 1 juli 2020 verplicht op Duitse wegen. Voor bestaande voertuigen is aanpassing achteraf verplicht vanaf 1 juli 2022. 
  • Vrachtwagens moeten straks stapvoets rijden als ze rechtsaf slaan, met een maximum snelheid van 11 kilometer per uur.
    
  • De inhaalafstand voor motorvoertuigen die fietsers inhalen wordt 1,5 meter. Op bepaalde plaatsen met een nieuw verkeersbord mogen fietsers niet worden ingehaald door motorvoertuigen. 
  • Automobilisten en motorrijders mogen niet meer stilstaan op de fietsstrook. Nu mogen ze dat nog wel, mits hun stop niet langer dan drie minuten duurt. 
Veranderingen voor de fietser
  • Er komen meer borden met een groene pijl voor vrij rechts afslaan voor fietsers en meer fietszones.
  • Fietsers mogen naast elkaar fietsen, mits ze het overige verkeer niet hinderen. 
  • Voor parkeerplaatsen voor bakfietsen komt een nieuw verkeersbord.

Hieronder zijn de nieuwe verkeersborden te zien. 

(Foto: Neil H. en Federaal Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) )

nieuwe borden duitsland