Overheid weet alles over onze auto door digitaal kenteken

Dubai lanceert volgende maand een proefproject met slimme nummerplaten. Eerder kondigde ook het Amerikaanse bedrijf Reviver aan nog dit jaar 100.000 digitale nummerborden de weg op te sturen. En ook in Nederland wordt getest met digitale kentekens.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Onder de noemer Tag 2 Connect voert Dubai van mei tot november een test uit. De digitale nummerplaten worden vooral ingezet om bij te dragen aan de veiligheid. Zo kan een digitale plaat voorbijgangers laten weten dat de specifieke auto is gestolen, door ‘gestolen’ weer te geven op de display. Ook kan de plaat informatie tonen over een verkeersopstopping verderop, de toestand van de weg en waarschuwen in het geval van een ongeluk. Bestuurders kunnen ook een slimme portemonnee koppelen aan de "Tag 2 Connect" platen en digitaal parkeergeld en registratiekosten betalen.

Amerikaanse versie

De Amerikaanse versie van de digitale kentekenplaat draagt de naam 'RPlate' en is een scherm met het formaat van een Amerikaanse kentekenplaat. De digitale plaat maakt het ook mogelijk om 'Charity plates' en andere in de VS toegestane 'themaplaten' eenvoudig weer te geven. Ook wordt een eigenaarwissel makkelijker doordat er geen plaat hoeft te worden ge(de)monteerd en is het eenvoudiger om de jaarlijkse registratievernieuwing door te voeren.

Privacygevoelig systeem

Ook in Nederland wordt al een aantal jaar gewerkt aan een digitaal kenteken. Het AD vermeldde vandaag dat er al sinds 2012 een werkgroep bezig is om de fraudebestendigheid van kentekenplaten te verbeteren. Aan deze werkgroep nemen o.a. deel: BOVAG, RDW, ANWB, de politie, verzekeraars en leveranciers van kentekenplaten. De werkgroep kwam onlangs met de aanbeveling om auto’s te voorzien van zogeheten Radio Frequency Identification Chips (RFID) in kentekens. Het systeem is bedoeld om kentekenfraude te bestrijden, maar kan ook gebruikt worden om burgers in de gaten te houden en is dus privacygevoelig. De overheid kan hiermee onmiddellijk antwoord krijgen op vragen als: zijn de verzekering en wegenbelasting betaald? Is de auto APK-gekeurd? Rijd je niet te hard? Vooral bij politiecontroles lijkt het digitale kenteken een uitkomst.

Meer systemen in Nederland

Het digitale kenteken is in Nederland minder belangrijk als informatiebron bij ongevallen vanwege het E-call systeem dat sinds 1 april al verplicht is in nieuwe auto’s. E-call schakelt zelf de hulpdiensten in en geeft belangrijke informatie over de plaats, tijd en het aantal inzittenden door aan de hulpdiensten. Ook bij de introductie van E-call stond de privacy ter discussie.