Recordaantal rijinstructeurs zakt voor bijscholing

IBKI heeft op verzoek van de Centrale examencommissie WRM een overzicht gemaakt van het aantal deelnemers en de slagingspercentages van de verplichte WRM-praktijkbegeleiding (praktische bijscholing). Op verzoek van de CEC is niet alleen gekeken naar 2016, maar ook naar de vijf jaren daarvoor. Wat opvalt is dat de slagingspercentages flink zijn gedaald. Tegenstanders van de praktijkbegeleiding reppen van zakkenvullerij door het IBKI.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Een rijinstructeur moet in principe twee keer een praktijkles geven onder het toeziend oog van een examinator van het IBKI. Is het tweede examen onvoldoende, dan volgt een derde en laatste examen. Is die onvoldoende dan verliest een rijinstructeur zijn lesbevoegdheid.

Sterke daling

Voor spek en bonen. Zo zien de meeste rijinstructeurs hun eerste praktijkbegeleiding. Sinds 2011 is de slagingskans gedaald van 90 procent naar amper 60 procent. Een opvallende daling. Het IBKI kan die daling verklaren. “In 2011 en 2012 telde de PB1 namelijk meteen mee voor het verlengen van de instructiebevoegdheid. Dit zorgde ervoor dat kandidaten vaak beter voorbereid naar de begeleiding kwamen. In de jaren daarna zagen de rijinstructeurs de eerste praktijkbegeleiding vaak als tussentijdse toets en werd vaak gewacht op de specifieke adviezen van de examinatoren.”

Bron: IBKI
Tweede praktijkbegeleiding

De tweede praktijkbegeleiding is serieus. Het wordt ook serieus genomen door de rijinstructeurs, want dat slagingspercentage ligt nog steeds boven de 92 procent. Ondanks dat goede slagingspercentage moesten 157 rijinstructeurs zich aanmelden voor een derde en laatste praktijkbegeleiding. Nog nooit was dat aantal zo hoog. Uiteindelijk blijkt uit cijfers van het IBKI dat niet iedereen een nieuw examen aanvroeg. Dat deden er slechts 123.  

Bron: IBKI
37 rijinstructeurs verliezen hun lesbevoegdheid

Nog nooit waren zoveel rijinstructeurs gezakt voor hun derde praktijkbegeleiding dan in 2016. Dat jaar zakten meer rijinstructeurs dan in de twee jaren daarvoor. Overigens is dat nog steeds maar 1,7 procent van de rijinstructeurs die bijscholing moesten doen en slechts 0,26 procent van het totale aantal rijinstructeurs.

Bron: IBKI
Verklaring IBKI

Een verklaring is niet 1-2-3 te vinden. Wellicht heeft het te maken met het beoordelingsformulier dat in 2016 veranderd is. Die verklaring noemt het IBKI trouwens niet. Maar wat dan wel? “Wat in elk geval duidelijk is, is dat een ingestudeerd toneelstukje met een standaardlesplan niet goed werkt. IBKI beoordeelt altijd een op de leerling toegespitste les, waarbij de dagelijkse beroepspraktijk aan de orde komt. Uit reacties van rijinstructeurs tijdens “IBKI on Tour” blijkt echter dat veel opleiders nog vasthouden aan het trainen van een heel uitgewerkt lesplan.” Ondanks herhaaldelijke oproepen vanuit brancheorganisaties, opleidingsinstituten en het IBKI blijven de standaard lesplannen hardnekkig rondzwerven. Oproep is en blijft: geef gewoon les en doe waar je goed in bent.