Rijopleiding Vlaanderen flink op de schop

Op 1 juni verandert het rijexamen in Vlaanderen. Dit kan mogelijk problemen opleveren voor wie nu al bezig is met de rijopleiding. Veel rijscholen zitten momenteel vol en daarnaast zijn geen overgangsmaatregelen getroffen.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Volgens Marie De Backer, woordvoerder van GOCA, de groepering van de erkende ondernemingen van autokeuringen en rijbewijzen, maakt het niet uit of kandidaten al voor 1 juni bezig waren met het halen van hun rijbewijs. “De hervormingen zijn aangekondigd in september 2016”, zegt De Backer in een interview tegen de Belgische Metro. Volgens haar hebben kandidaten ruim voldoende de tijd om zich aan de veranderingen aan te passen.

Theorie-examen

Bij het theoretisch rijexamen wordt een onderscheid gemaakt tussen kleine fouten en zware overtredingen. Zware overtredingen zijn overtredingen van de derde graad (zoals het negeren van een rood verkeerslicht) en de vierde graad (zoals het negeren van een stopteken van de politie). Vanaf 1 juni worden bij zware verkeersovertredingen voortaan vijf punten afgetrokken. Bij lichtere overtredingen gaat er één punt van het rijbewijs af. Het examen blijft bestaan uit 50 vragen. Om te slagen moet minstens 41 punten behaald worden.

Vanaf 1 oktober moeten kandidaten met een theoretisch rijbewijs minstens negen maanden in plaats van drie maanden oefenen voor ze examen kunnen afleggen. Nu is dit nog drie maanden. Ouders die hun zoon of dochter willen begeleiden zullen vanaf dan ook een drie uur durende opleiding moeten volgen.

Praktijkexamen

Ook het praktijkexamen gaat per 1 juni flink op de schop. Momenteel moeten kandidaten tijdens het praktijkexamen twee manoeuvres uitvoeren: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat. Na 1 juni moeten kandidaten zes manoeuvres kunnen uitvoeren. Een loting zal bepalen welke twee manoeuvres van de zes de kandidaat moet uitvoeren.

Daarnaast worden ook twee nieuwe vaardigheden aan het examen toegevoegd, waaronder het zelfstandig kunnen rijden. De kandidaat zal gevraagd worden een op voorhand aangegeven bestemming te bereiken zonder aanwijzingen van de examinator. De kandidaat mag vervolgens zelf bepalen of hij de instructies van een GPS of de aanwijzingen van verkeersborden zal volgen.

Een ander nieuw onderdeel van het praktijkexamen is de GOCA-Risk Perception Test. Kandidaten bekijken op een computer vijf korte filmpjes met specifieke verkeerssituaties. Vervolgens wordt getest of de kandidaten de potentiële gevaren op de weg goed kunnen inschatten. Kandidaten die niet slagen voor de test, kunnen daarna nog steeds hun rijbewijs halen. “Er worden geen punten op gezet, zoals bij een theorie-examen”, legt De Backer uit. “ Als bij een slechte score blijkt dat je wel goed scoort op de openbare weg en met de manoeuvres, zal de examinator je niet laten zakken.”

Verplicht terugkeer moment

Per 1 maart 2018 volgt er nog een vernieuwing binnen de Vlaamse rijopleiding. Kandidaten die na dat moment hun rijbewijs halen, moeten zes tot negen maanden daarna terugkomen naar het examencentrum om zowel in theorie als praktijk te bewijzen over voldoende kennis te beschikken om goed te kunnen participeren binnen het verkeer. Kandidaten die weigeren terug te komen, raken hun rijbewijs kwijt.

Prijzen examens rijopleiding

Het praktijkexamen wordt drie euro duurder en kost vanaf 1 juni 39 euro. Het theoretisch examen blijft dezelfde prijs houden, namelijk 15 euro. De verplichte cursus voor een begeleider zal 20 euro kosten. Het is op dit moment nog niet bekend hoeveel het terugkeer moment gaat kosten.