RijschoolVandaag test Nederlands gevaarlijkste weg

Het gevaarlijkste stukje weg van Nederland lag in 2014 in Amsterdam. Tussen de hectometerpaaltjes 17,0 en 17,9 op de A10 ter hoogte van de RAI gebeurden er namelijk de meeste ongelukken. Marloes Smit, redacteur voor RijschoolVandaag testte de weg. “Ik weet niet of ik dit stuk zou bestempelen als meest gevaarlijk, maar onoverzichtelijk is het zeker.”

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Test

Op dondermorgen rond 10:00 uur test Marloes de weg.
“Het is druk deze morgen, het regent en het is vrij donker. Ik rij vanuit de richting Schiphol en het ‘gevaarlijkste stuk weg van Nederland’ komt steeds dichterbij. En hoe dichterbij het komt, des te onoverzichtelijker wordt de weg.
De spitsstrook is open, toch kom ik daar redelijk laat achter. Ik focus mij meer op de auto’s die vanuit Amsterdam-West willen invoegen. De wegen zijn smal en vol. Op het moment dat ik de afslag RAI zie moet ik over een overvolle spitsstrook. Ik rij de afslag op en moet eigenlijk direct hard op mijn rem trappen, omdat de bocht nogal scherp is. Wat deze weg extra gevaarlijk maakt is het stoplicht dat vrijwel direct achter de scherpe bocht staat. Je ziet vanaf de snelweg slecht of het daar druk of rustig is. Als het druk is, is de mogelijk op een ongeluk erg groot. Je klapt zo op je voorganger. Ook ik ervaar deze weg daarom als gevaarlijk.”

Elke zes dagen

De weg is verkozen tot meest gevaarlijk door de Stichting Incident Management Nederland (IMN), omdat er iedere zes dagen een ongeval plaats vindt. Het bergingsbedrijf dat uitrukt bij pech op dat stukje A10 beaamt tegen Het Parool dat de weg 'veel gecompliceerder' is geworden sinds de spitsstrook er is. “De vluchtstroken zijn door de komst van de spitsstroken op dat traject helemaal verdwenen,” stelt Bergnet-eigenaar Sander Vlaar. “Verkeerd uitwijken is gelijk een aanrijding.”

Ook Rijkswaterstaat erkent dat het aantal ongevallen bij de afslag RAI is toegenomen door de wijzigingen in de weginrichting. Volgens de wegbeheerder zijn automobilisten 'inmiddels gewend' aan de nieuwe situatie en neemt het aantal ongevallen weer af. 

Evenementen

De meeste ongevallen zijn op dit stuk weg kop-staartbotsingen en flankongevallen. Grote toeloop bij evenementen van de RAI zorgen mogelijk voor extra blikschade vanwege stilstaand verkeer op de afrit.

Stijgers en dalers

Op de ranglijst zijn een aantal wegens sterk gestegen. Zo ook de A1, die klimt van 461 naar plaats 9. Het aantal aanrijdingen is daar bijna vervijfvoudigd. Positief nieuws is er voor de regio Rotterdam. De A15 is veel veiliger geworden, want die zit niet meer in de top honderd.