"Robot zal verkeersongelukken drastisch omlaag brengen"

In Nederland sterven er jaarlijks zo’n 600 weggebruikers en wereldwijd loopt het dodental op de weg op tot 1,24 miljoen per jaar. Bij het grootste gedeelte hiervan is een bus, auto of vrachtauto betrokken. De wereldwijde introductie van de robotchauffeur zou jaarlijks 1 miljoen mensenlevens kunnen redden, zo meldt de Volkskrant.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Verboden

Een robotchauffeur is onvermoeibaar, wordt niet afgeleid door kinderen op de achterbank of een belangrijk telefoongesprek. Hij heeft uitsluitend aandacht voor de weg en het verkeer. Daarnaast heeft de robot een reactievermogen waar geen mens aan kan tippen. Toch is het vooralsnog verboden om het besturen van een auto over te laten aan de auto zelf. “Hoewel er wel al auto’s op de consumentenmarkt zijn die technisch gezien al veel zelf kunnen”, zo meldt rijtrainer Berry Peltenburg in de Volkskrant.

Volvo

“Volvo heeft zich ten doel gesteld het aantal verkeersdoden door Volvo's in 2020 tot nul te reduceren”, zegt pr-manager Femke Bruggeman van Volvo Cars Nederland. En Volvo is één van de vele autofabrikanten die zich bezighouden met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. 

File

Vooral in de file moet een zelfrijdende auto goed van pas komen. “Forenzen kunnen in de file dan iets nuttigs doen in plaats van stapvoets achter hun voorganger aanrijden’, zo zegt programmamanager Bastiaan Krosse van TNO.
Hoewel Krosse nog voor 2020 de marktintroductie van de eerste zelfrijdende auto’s op de snelweg verwacht, zijn er toch nog een aantal struikelblokken. Wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk op het moment dat een robot een ongeluk maakt? En hoewel de robot op de snelweg een beter reactievermogen heeft, kan de mens de omgeving nog steeds beter inschatten.
Punten waar nog aangesleuteld moet worden, maar grote kans dat over een aantal jaar bestuurders - in ieder geval in de file - hun krantje kunnen lezen.

Bron: de Volkskrant