Wat betekent de rode A op Franse auto's en meer kentekenplaatweetjes

File

Minder mensen trekken naar het buitenland deze vakantie. Corona zet een streep door menig vakantie. Zij die wel gaan zijn op zoek naar vertier op de achterbank tijdens het kijken naar al die andere auto’s en hun nummerborden. Wij zetten een aantal weetjes op een rij.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Sinds 2010 zijn Belgische kentekenplaten niet meer rood op wit, maar donkerrood op wit. Een op het oog klein verschil, maar daar is veel om te doen geweest. 

Omdat rood op wit weinig contrastrijk is en daarmee moeilijk zichtbaar op foto’s van flitscamera’s, wilde de Belgische regering overstappen op zwarte tekens op een gele achtergrond, die beter leesbaar zijn. Nu zijn zwart en geel ook de kleuren van de Vlaamse vlag dat stuitte de Walen tegen de borst. Uiteindelijk kwam men tot een Belgisch compromis: de achtergrond van de nummerplaat bleef wit, maar de tekens kregen voortaan een donkerder kleur rood (robijnrood).

Personaliseren

Sinds 2014 is het in België mogelijk om gepersonaliseerde nummerplaten te nemen. Dit is niet voor iedereen weggelegd: je mag er 1000 euro voor aftikken. Toch zijn er al meer dan 45.000 gepersonaliseerde nummerplaten aangevraagd.

Nederland

Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn ’s nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd. Toen Nederlanders dat massaal bleken te doen, werden per 1 januari 1978 alle auto’s verplicht uitgegeven met gele kentekenplaten. 

Duitsland

Duitse kentekenplaten beginnen met een lettercode die aangeeft in welke regio het voertuig geregistreerd is. A staat voor Augsburg, B voor Berlijn, enzovoort. H staat voor Hannover en niet voor het grotere Hamburg. De Duitse Hanzesteden hebben namelijk allemaal een code die begint met H (voor Hanze). De code voor Hamburg is daarom niet H, maar HH (Hanzestad Hamburg). 

Frankrijk

In Frankrijk eindigden de kentekens lange tijd met een cijfercode die het departement van herkomst aangaf, bijvoorbeeld 59 voor het Département du Nord. Sinds 2009 hebben de Fransen echter een nieuw kenteken zonder plaatsaanduiding. De code van het departement is nu nog terug te vinden in een aparte blauwe strip aan de rechterkant van de kentekenplaat, vergezeld van het logo van de regio waarin het departement ligt. 

En wat betekent toch die sticker A op sommige Franse auto’s?

En tenslotte het antwoord op de vraag boven dit artikel: waarom hebben sommige Franse auto’s een sticker met een rode A op de achterruit? De A staat voor apprentice  (leerling) en is bedoeld om andere automobilisten te laten weten dat ze  te maken hebben met een beginnend bestuurder. De eerste twee jaar na je  rijexamen is het verplicht om deze op je auto te plakken. Als apprentice  mag je gedurende deze twee jaar ook nog niet zo hard rijden: op de snelweg moet je 20 kilometer per uur langzamer gaan dan andere weggebruikers.