Spitsstrook blijft voor verwarring zorgen

matrixborden

Een kwart van de Nederlanders aarzelt om een spitsstrook te gebruiken, terwijl tien procent van de mensen ze ronduit als onveilig kwalificeert.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR. Matthijs Wolters van MWM2 vertelt hier meer over.

Onduidelijkheid

"Een paar procent van de weggebruikers weten helemaal niet dat ze er op mogen rijden. Tel dat op bij de 25 procent die twijfelt en de 10 procent die het onveilig vindt en het zijn toch een heleboel mensen."

Voor veel mensen is het probleem onduidelijkheid. Wolters: "We zijn teveel gewend aan die doorgetrokken streep. Een derde denkt dat rechts inhalen ineens mag en mensen vragen zich af wat je moet doen als er pech is? Kunnen hulpdiensten er dan nog wel langs?"

Opfriscursus

Volgens Wolters is de oplossing het beter verschaffen van informatie. "Een opfriscursus lijkt me een goed plan. Er moet meer duidelijkheid zijn. Het enige wat er nu staat is die groene pijl en dat is voor veel mensen toch niet genoeg."

Verslaggever Martijn de Rijk ging de weg op, met Patrick Potgraven van de VID. "Hier langs de A9 valt het gelijk op. Er rijdt misschien 15 a 20 procent van het verkeer op de spitsstrook, terwijl het een derde van de ruimte is."

Ook de veiligheid blijft een onderdeel van het probleem. De vluchtstrook bestaat bij een open spitsstrook niet meer. "Bij file staat toch al alles stil, maar bij rijdend verkeer mis je in geval van nood echt die vluchtstrook. Je moet de spitsstrook zien als een pleister, je hebt hem nodig om je door het ergste heen te helpen, maar het zou beter zijn als het gewoon een extra rijbaan was."

Bron: BNR