'Terugbrengen maximumsnelheid slecht voor doorstroming'

Het terugbrengen van de maximumsnelheid is slecht voor de doorstroming op de A13 bij Rotterdam Overschie en de A10-west bij Amsterdam. Dat meent de Verkeersinformatie Dienst (VID) in reactie op de verlaging van de maximumsnelheid op die wegdelen, zoals minister Schultz gisteren bekend maakte.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Over het algemeen geldt volgens Patrick Potgraven van de VID dat de hoeveelheid voertuigen die een weg kan afwikkelen bij 90 kilometer per uur optimaal is. "Ligt de maximumsnelheid hoger dan 90, dan zal de snelheid bij drukte vanzelf omlaag gaan naar die optimale snelheid. Een maximumsnelheid van 80, zeker als die gecombineerd wordt met handhaving in de vorm van trajectcontrole, zorgt ervoor dat de doorstroming nooit dat optimum kan bereiken."

Een lage snelheid zorgt ervoor dat voertuigen relatief dicht bij elkaar rijden en zich minder verspreiden over de beschikbare rijstroken. Dat maakt voegbewegingen, bijvoorbeeld voor verkeer dat naar een afrit wil, lastiger en kan daarmee schokgolven in het verkeer veroorzaken. Het toenmalige Ministerie van Verkeer en Waterstaat moest na de invoering van 80 kilometer op een aantal wegvakken toegeven dat de doorstroming onder die verkeersmaatregel had te lijden.

Bron: BNR
Foto: ANP