Tunneldosering moet in de ban

Tunneldosering A2

Zowel VVD als PvdA vinden dat het afgelopen moet zijn met de tunneldosering van Minister Schultz van Haegen. Daarvoor pleitten beide partijen gisteravond in het Mobility Debat van BNR.

VERJO

— Advertentie —

Tunneldosering

Bij het toepassen van tunneldosering worden voor het binnen rijden van een tunnel één of meerdere rijstroken tijdelijk afgesloten. Het is een maatregel waarmee Rijkswaterstaat wil voorkomen dat er een file in een tunnel ontstaat. 

Extra files

Vorig jaar werd er nog een motie ingediend door PvdA-kamerlid Duco Hoogland en VVD-kamerlid Barbara Visser om te onderzoeken hoe het verkeer in de toekomst beter gedoseerd kan worden. Afgelopen december trok ook de Verkeersinformatiedienst (VID) aan de bel, omdat tunneldosering vaak tot nog meer files blijkt te leiden. De file verschuift enkel naar een ander knelpunt, met daarin afritten en knooppunten. Met als gevolg dat automobilisten onnodig vast staan en files juist nog langer worden. In tegenstelling tot wat wel wordt beweerd zorgt tunneldoseren dus in veel gevallen voor extra file: het is niet simpelweg een verplaatsing van de file die anders na de tunnel staat, stelt de VID. Enkele maanden geleden gaf Schultz nog bij de Tweede Kamer aan dat het huidige doseren niet goed werkt. Desondanks werd het systeem om files in tunnels tegen te gaan toch ingevoerd bij de nieuwe A2-tunnel onder Maastricht.

Slim asfalt aanleggen

Nederland moet zich qua infrastructuur weer internationaal op de kaart zetten. Zaken als tunneldosering horen daar niet bij. Er is niet alleen méér asfalt nodig. Het asfalt moet ook slimmer worden ingezet. Het is tenslotte onmogelijk om oneindig asfaltwegen aan te leggen. De ruimte om ons heen wordt steeds beperkter en daarnaast kost het aanleggen van nieuwe asfaltwegen geld. Het is daarom slimmer om ervoor te zorgen dat bestaande wegen efficiënter benut gaan worden.