Vergrijzing: groot probleem voor branche openbaar vervoer

De overheid gaat investeren in het openbaar vervoer. Deze branche kampt namelijk met een groot probleem: de vergrijzing. Hoewel op dit moment de uitstroom nog meevalt, zullen al vanaf 2015 ieder jaar zo’n 200 tot 250 buschauffeurs met pensioen gaan. “Er is op dit moment een minimale instroom, er moet wat gebeuren”, zo stelt Adrie Schalkwijk, manager van de Connexxion Academy.

VekaBest verkeersleermiddelen - 2

— Advertentie —

Probleem

In de openbaar vervoersbedrijven - stadsvervoer, streekvervoer en spoor – werken ongeveer 58 duizend mensen. De gemiddelde leeftijd is 51 jaar. “Binnen nu en tien jaar kampen we met een gigantische uitstroom. Er gaat een hele grote groep werknemers met pensioen en er is weinig instroom. Als er nu geen maatregelen worden getroffen zal het tekort aan goed gekwalificeerde mensen oplopen”, aldus Schalkwijk.
Overigens wijdt Schalkwijk de minimale instroom aan meerdere factoren. “Er is naar mijn idee veel onwetendheid. Als je kapper wilt worden ga je naar de kappersopleiding, wil je bloemist worden kies je een groene school, maar waar ga je heen als je buschauffeur wilt worden? Een andere factor, die naar mijn idee een rol speelt, is dat men denkt dat je voor je hele leven buschauffeur bent. Eens chauffeur altijd chauffeur, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Je kunt het beroep - net als in andere sectoren – ook voor een bepaalde periode gaan beoefenen.”

Geld

Om het vergrijzingsprobleem op te lossen komt er 20 miljoen euro beschikbaar voor het sectorplan in het openbaar vervoer. Zeven miljoen stelt minister Asscher beschikbaar de rest van het geld is afkomstig van werkgevers en vakbonden binnen de sector. “Met elkaar gaan we investeren in leerwerktrajecten. Je kunt denken aan mbo-2 opleidingen binnen het ROC, daarnaast willen we de huidige werknemers ook fitter hebben. We gaan daarom inzicht verschaffen in bijvoorbeeld omgaan met stress en het belang van rijrust. Op deze manier proberen we het huidige personeel zo lang mogelijk aan het werk te houden”, aldus Schalkwijk.

Beroep?

Hoewel de oplossingen mooi klinken, schijnt het voornaamste probleem te zijn - zo stelt het RTL Nieuws - dat de beroepssector volgens jongeren niet sexy is. Toch denkt Schalkwijk daar anders over. “Ik ben zelf ooit begonnen als buschauffeur, dat is een heel vrij beroep. Het biedt een grote mate van flexibiliteit, immers zijn er fulltime banen en partime banen. Werkdagen en tijden wisselen, hierdoor is het opbouwen van een goed sociaal leven geen probleem. Als een van de weinige van mijn vrienden kon ik met regelmaat mijn kinderen naar school brengen. Een groot voordeel. Daarnaast geeft werken als buschauffeur ook veel zekerheid en verdient het werk zeker niet slecht.”