Voetgangers en fietsers het vaakst verkeersslachtoffer in Europa

Groen verkeerslicht fietsers

Voetgangers, fietsers en motorrijders - de drie meest kwetsbare groepen weggebruikers - vertegenwoordigen 70% van de doden en ernstig gewonden op stedelijke wegen in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van European Road Safety Council (ETSC) in Brussel.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Waar het verkeer wel steeds veiliger wordt voor automobilisten, wil dat nog niet lukken voor fietsers en voetgangers. 

Meer dan 70.000 voetgangers en fietsers stierven in acht jaar tijd in Europa, blijkt uit het onderzoek. 

Grote verschillen

Elk jaar worden er ongeveer 5200 voetgangers en 2200 fietsers gedood bij verkeersongevallen in de EU. De helft van de slachtoffers was over de 65 jaar.

Het rapport vond grote verschillen in het veiligheidsniveau in de Europese Unie. De mortaliteit op stedelijke wegen is het hoogst in Roemenië met 105 weggebruikers die jaarlijks per miljoen inwoners van de stad omkomen - vier keer het EU-gemiddelde. Maar er zijn ook verschillende landen die vooroplopen. Ongeveer 9 mensen per miljoen stedelijke inwoners worden gedood op stedelijke wegen in Zweden, 11 in het VK, 13 in Nederland en 14 in Ierland en Spanje.

Prioriteit

Deze hoge getallen komen ook doordat er steeds meer mensen op elektrische fietsen rijden, zegt ETSC. De meeste ongevallen vinden bij kruispunten plaats. En regeringen investeren niet genoeg in het beschermen van de kwetsbare weggebruiker. ETSC waarschuwt ook voor dode hoeken van afslaande bussen en vrachtwagens.

“Zolang mensen zich niet veilig voelen in onze dorpen en steden, zullen velen worden ontmoedigd om de meest duurzame vervoerswijzen te gebruiken. Dit kan een vicieuze cirkel creëren omdat mensen die de auto nemen in plaats daarvan alle kwetsbare weggebruikers om hen heen een groter risico geven", zegt Dovilė Adminaitė-Fodor, hoofdauteur van het rapport.

“In de komende tien jaar willen we dat de EU en alle Europese landen investeren in stedelijk vervoer op een manier die prioriteit geeft aan de meest kwetsbare weggebruikers. Dit gaat niet alleen over een veiligere infrastructuur en veilige snelheidslimieten, maar ook een betere handhaving van snelheidslimieten en het verminderen van rijden onder invloed en afleiding."

Suggesties

Een aantal suggesties zijn veilige overgangen maken (versmalde rijbanen), 30 kilometer per uur-zones en de voorrang van fiets- en autoverkeer gelijkstellen. 

“Veel steden en dorpen richten zich terecht op het verbeteren van de luchtkwaliteit en duurzaamheid in steden en het ontmoedigen van het privégebruik van auto's. Maar veiligheidsproblemen moeten hand in hand gaan om ervoor te zorgen dat meer mensen kunnen fietsen en wandelen in een veilige omgeving", aldus Adminaitė-Fodor.