‘Wij pleiten voor maximumsnelheid op fietspaden’

Het Fietsberaad en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) adviseren het ministerie van Infrastructuur en Milieu om maximumsnelheden in te voeren op fietspaden. Aanleiding hiervoor is onder andere de ‘speed pedelec’, een fiets die gemakkelijk 40 kilometer per uur kan rijden.

VTO

— Advertentie —

Helderheid

Het Fietsberaad - een kenniscentrum van de gezamenlijke overheden en verbonden aan het CROW - pleit voor helderheid in de regelgeving. De ‘speed pedelec’ dat een ideaal vervoersmiddel voor woon-werkverkeer zou kunnen zijn zou zich volgens het Fietsberaad moeten houden aan de snelheid ter plekke. Mogen automobilisten maximaal 30 kilometer per uur rijden, dan mogen zij dat ook. Dit zou overigens ook gelden voor alle andere voertuigen die hoge snelheden behalen zoals racefietsen en ligfietsen.

Maximumsnelheid

Er bestaat op dit moment nog geen maximumsnelheid voor (brom-)fietspaden. Het Fietsberaad stelt daarom voor dit te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur, aldus het Fietsberaad. Volgens programmamanager Otto van Boggelen is invoering van een maximum van 20 of 30 kilometer per uur op fietspaden in de bebouwde kom niet vreemd. "Vergelijk het met een 30-kilometerzone voor auto's. Een Porsche kan veel harder, maar mag dat daar ook niet."
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten aan dagblad de Gelderlander dat de adviezen momenteel nog intern worden bestudeerd. Voor het voorjaar moet er een standpunt van de minister zijn over de ‘speed pedelec’ en het gebruik van het fietspad.

In onderstaande video is te zien hoe hard een ‘speed pedelec’ zou kunnen rijden.