Zijn de Belgen met rekeningrijden de file de baas?

In Nederland lijkt rekeningrijden voorlopig een gesloten boek, maar in België zijn ze nog niet zover. Hoewel, de resultaten van een proef in en rondom Brussel maken de invoering van betalen per gereden kilometer voor de Vlaamse regering een stuk ingewikkelder.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Nee, de Belgen zijn nog niet bepaald overtuigd van rekeningrijden. Twee maanden lang reden 1200 automobilisten rond met speciale meet- en betaalkastjes naast zich. Als het aan de meesten van hen ligt, verdwijnen die zo snel mogelijk weer om nooit meer terug te keren.

Flop

Om met een Vlaamse nieuwslezeres te spreken die het onlangs op tv zo formuleerde: "Het proefproject rond rekeningrijden is een flop. Twee op de drie mensen die meegedaan hebben aan dat proefproject, vinden dat het niet werkt. Ze rijden er ook niet anders door dan vroeger."

Dat blijkt, want de drukte op de wegen nam nauwelijks af. Ook het aantal afgelegde kilometers bleef bijna onveranderd. Toch kost het hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit Henk Meurs van de Radboud Universiteit geen enkele moeite om steden op te noemen waar rekeningrijden juist wel aanslaat. "In Londen en in Stockholm zag je dat de doorstroming echt fors verbeterde nadat het rekeningrijden ingevoerd was. Mensen moesten een bepaald bedrag betalen om de stad in te kunnen en daardoor werd het veel minder druk op de weg. Degenen die bereid waren dat bedrag te betalen, konden sneller doorrijden en de andere mensen gingen buiten de spits reizen."

Londen negeerde publieke opinie

Een win-winsituatie die zeker niet door iedereen voorzien was en aanvankelijk leidde tot grote protesten. Soms is het verstandig daar vooral niet naar te luisteren. Meurs: "In Londen heeft de burgemeester zich bij de eerste invoering helemaal niets aangetrokken van de publieke opinie. Die heeft het gewoon ingevoerd. Pas na invoering bleek de burgers dat men er toch wel groot voordeel aan zou hebben. Die burgemeester heeft een risico genomen, maar is toch herkozen."

En dat terwijl de eerste plannen in die richting ooit wel met enthousiasme onthaald werden, zegt Meurs. "Hé, dat is wel een eerlijk systeem, waarbij degenen die veel rijden meer moeten betalen dan degenen die weinig rijden. Maar op een gegeven moment werd er door een aantal mensen dat tegenstander was heel veel onrust gezaaid waardoor burgers het hele systeem niet meer vertrouwden. Het zou gaan om hele dure kastjes die je zelf moest betalen en de overheid zou meespioneren."

Fair systeem

De publieke opinie keerde zich tegen het plan en het kabinet parkeerde het rekeningrijden. Toch verwacht Meurs op niet al te lange termijn enige beweging. "Ik denk dat, en ik hoop dat in mijn leven nog mee te maken, het er nog wel een keer van gaat komen, omdat het een tamelijk fair systeem is. De welvaart van ons allemaal zal er op vooruit gaan wanneer we niet meer alleen wegen hoeven aan te leggen om voldoende spitscapaciteit te hebben, wat relatief veel geld is natuurlijk."

In België is het nog niet zover en verdwijnt rekeningrijden in sneltreinvaart van de politieke agenda.

Bron: BNR