Beroerd zicht en een hoop gepiep

Bijna alle automobilisten rijden veel te lang door met hun ruitenwissers. Goed werkende wissers zijn juist cruciaal voor de veiligheid op de weg, zegt brancheorganisatie BOVAG.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Nu de eerste nachtvorstjes zich aandienen, veranderen de snelwegen in pekelbanen. Het opspattend water is verzadigd met strooizout, dat als een wit-bruine waas op de autoruit achterblijft. En ook bij de stortbuien van afgelopen weken krijgen versleten wissers de voorruit niet watervrij. Tom Huyskens van BOVAG: ,,In die extreme omstandigheden zie je dat je al veel eerder had moeten vervangen. Het is gemakzucht. Je zíet letterlijk dat het niet goed is, maar je moet extra langs de garage en dat is maar lastig.''
 

APK afgekeurd

Uit onderzoek van Markteffect onder 1.026 automobilisten in opdracht van BOVAG blijkt dat slechts 4 procent de ruitenwissers na een vaste periode vervangt. Bijna 80 procent van de automobilisten koopt pas nieuwe als strepen op de ruit zichtbaar worden, piepende of schrapende geluiden te horen zijn, het rubber geheel loslaat of wanneer de ruitenwissers bij de APK worden afgekeurd. Versleten ruitenwissers staan in de top 5 van afkeurpunten bij de APK.

Zuinigheid

"Zeker in dit jaargetijde is het heel belangrijk om te zien en gezien te worden. Dus zorg dat je ruitenwissers en verlichting in orde zijn'', zegt ook Annelies Tichelaar van de ANWB. ,,Als ze strepen trekken, over je voorruit stuiteren of piepen, dan moet je ernaar laten kijken.'' Mogelijk spelen ook de kosten mee, een nieuwe set kost zo'n drie tientjes. ,,Verkeerde zuinigheid'', zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. ,,Als je je gezonde verstand gebruikt, weet je dat ook. Het is in deze tijd van het jaar heel gevaarlijk als je rijdt in een auto waarvan de ruitenwisser als een soort hark over je voorruit gaat.''

Wintervoorbereiding

Na 12 tot 15 maanden heeft een wisser zijn beste tijd gehad, stelt BOVAG. Het synthetische rubber is dan uitgehard en het aantal het strepen op de voorruit neemt drastisch toe. Veel automobilisten zien het belang er niet van in. Een kwart, zo blijkt uit het BOVAG-onderzoek, wacht zelfs met vervangen totdat de auto erop wordt afgekeurd. Volgens de brancheorganisatie zijn dan vooral nieuwe auto's een risico, want een nieuwe benzineauto hoeft pas na vier jaar voor het eerst naar de APK en een diesel pas na drie jaar. Ook al wordt er niet veel mee in de regen gereden, dan nog slijt de wisser onder invloed van uv-straling.

De ruitenwisser is het enige ondergeschoven kindje in de wintervoorbereiding van de automobilist, stelt BOVAG. Bijna iedereen doet wel anti-vries in de ruitensproeiervloeistof. Zes op de tien mensen gebruiken iets om te voorkomen dat de deurrubbers bevriezen en twee derde laat de accu controleren voordat de vorst komt.

Lees het hele artikel op AD.nl »