Elektrische auto leidt tot fors banenverlies

De elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor of versnellingsbak nodig en daardoor zijn er ook minder mensen nodig om de auto te produceren. De vakbond bij Hyundai in Zuid-Korea is ervan overtuigd dat de elektrische auto tot 70 procent van de banen binnen de Koreaanse fabrieken overbodig kan maken. Dat meldt de website Autogids.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Ha Bu-young, de leider van de vakbond bij Hyundai in Zuid-Korea, zegt dat de werkgelegenheid in de autosector onder grote druk staat. Zeker in Korea, waar elektrische en hybride auto’s erg populair zijn, gaat dit volgens hem tot grote problemen leiden. James Hackett, CEO van Ford, deelt deze mening. Hackett: “ De fabricage van een elektrische auto kost 30 procent minder tijd dan die van een model met verbrandingsmotor. Dat is een voordeel voor de directie en de klant, maar niet voor de werknemers.”

Ook banenverlies in Europa

Ook in Europa kan de productie van elektrische auto’s tot banenverlies leiden. Vorig jaar werd al gevreesd voor een verlies van maximaal 620.000 banen bij fabrikanten en toeleveranciers in Duitsland. Een belangrijke reden daarvoor is dat een elektromotor uit zo’n tweehonderd onderdelen bestaat, en een benzine- of dieselmotor uit zo’n tweeduizend. Er zijn gewoon veel minder werknemers nodig voor de productie van elektromotors. En omdat deze ook nog eens gemakkelijk te onderhouden zijn zullen ook garagebedrijven eronder lijden. 

Positieve kant

Toch is er volgens economen ook een lichtpuntje. Uit een analyse van Cambridge Econometrics blijkt namelijk dat een overstap naar elektrisch vervoer de groei van de Europese economie met zo’n 0,2 procent doet toenemen. Naar verwachting komen er 206.000 nieuwe banen bij in 2030. Arbeiders in de ‘oude’ industrieën zouden dan wel eerst massaal omgeschoold moeten worden.