Smartphonegebruik leidt tot meer ongevallen

In de afgelopen twaalf maanden zijn veel meer ongelukken gebeurd op hoofdwegen, namelijk 27% meer dan vier jaar geleden. De stijging deed zich voor in alle delen van het land, maar was het sterkst in de provincie Gelderland. Op de A12 boven Arnhem en de A73 bij Nijmegen nam het aantal verkeersongevallen toe met respectievelijk 91% en 131%.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Dat meldt de stichting IMN. De Stichting IMN is sinds 1999 verantwoordelijk voor de afhandeling van incidenten met personenvoertuigen op snelwegen en op circa 3.000 kilometer provinciale en gemeentelijke wegen.

Het aantal ongevallen op deze zogenaamde IM-wegen daalde jarenlang met 1 tot 2% per jaar. Aan deze trend kwam een einde in 2013 toen het aantal ongevallen op jaarbasis een dieptepunt bereikte. Sindsdien steeg het aantal ongelukken vrijwel onafgebroken.

Smartphonegebruik

De Stichting IMN beschikt niet over eigen gegevens met betrekking tot de oorzaak van het toenemend aantal ongevallen. Externe bronnen laten er echter geen twijfel over bestaan dat het toenemend gebruik van smartphones achter het stuur de belangrijkste factor is. TNO heeft recentelijk vastgesteld dat het bedienen van een smartphone tijdens het rijden de kans op een gevaarlijke verkeerssituatie met een factor 23 verhoogt. Uit ander onderzoek is bekend dat een groot deel van de weggebruikers gedurende langere of kortere tijd met de smartphone bezig is.

Lokaal daling aantal verkeersongelukken

Dalende ongevalscijfers kwamen ook voor. Dit was met name het geval op wegen die in de afgelopen jaren werden verbreed. De vernieuwing van de A1 bij Amsterdam leidde daar tussen de hectometerpalen 5,0 en 20,0 tot een daling van het aantal ongevallen met meer dan 20%. Ook op de Ringweg A10 rond Amsterdam en op de A15 onder Rotterdam leidden ingrijpende wegreconstructies ertoe dat het aantal ongevallen niet noemenswaardig steeg. De openstelling van de A4 Midden-Delfland zorgde op de A13 zelfs voor een halvering van het aantal ongelukken. Een uitzondering werd gevormd door de A4 tussen Amsterdam en Den Haag. Deze verkeersader werd op twee plaatsen verbreed en voorzien van parallelbanen. Het aantal verkeersongelukken nam desondanks sterk toe, met name op het vernieuwde traject bij Leiderdorp.