1.2 miljard euro economische schade door files

De totale schade voor het bedrijfsleven door vertragingen in het vrachtverkeer steeg vorig jaar met ruim €100 miljoen tot een recordhoogte van zo’n €1,2 miljard. Dat blijkt uit onderzoek dat TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland uitvoerde.

VTO

— Advertentie —

TNO benadrukt de noodzaak om te investeren in knelpunten op de Nederlandse wegen,  nu de filedruk opnieuw flink stijgt tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Het duurste traject voor vrachtverkeer was de A4, tussen de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein blijkt uit het onderzoek. De kosten: ruim 19 miljoen euro. Nummer twee op de lijst is de A15, tussen de knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met meer dan 13 miljoen euro.

Ernstige zorgen

TLN maakt zich ernstig zorgen over de sterke stijging van de schade door files: “Vooral omdat de schade in de toekomst nog verder oploopt. Volgens cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) stijgt het reistijdverlies tot 2022 met 28%”.
TLN vraagt het kabinet snel de grote knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken.

Het zijn verontrustende resultaten en we vragen het kabinet met klem om de aanpak van grote knelpunten op het wegennet voor het vrachtverkeer in sneltreinvaart door te zetten”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk in de Telegraaf.
 

Meer asfalt noodzakelijk

„Op een aantal trajecten is meer asfalt echt noodzakelijk, terwijl we ook willen dat nieuwe wegen in het investeringsprogramma van het Rijk - het MIRT - worden opgenomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de knelpunten Barneveld-Apeldoorn op de A1 en Everdingen-Deil langs de A2, waar de fileproblemen steeds groter gaan worden”, stelt Van Dijk.


Naar verwachting presenteert het ministerie van Infrastructuur vandaag een lijst met nieuwe investeringen. Aanstaande maandag volgt er een debat over het onderwerp in de Tweede Kamer.