Veilig achter het stuur na 1 dag theorie?

theorie-examen

Naar aanleiding van de uitspraken van VRB-voorzitter Peter van Neck over de eendaagse theoriecursussen, heeft de Tubantia twee regio-genoten gevraagd naar hun mening. Wat vinden zij? Kan je veilig de weg op na één dag cursus? "Het is de verantwoordelijkheid van de cursist."

VTO

— Advertentie —

"Theorie spoedcursussen hebben een negatieve invloed. De stof blijft niet hangen", zei Peter van Neck, voorzitter van branchevereniging VRB tegen het AD. Hij denkt dat leerlingen na zo'n snelle cursus niet meer weten wat ze hebben geleerd en dat dat doorsijpelt in het rijgedrag.

De Twentsche Courant Tubantia wilde weten hoe anderen hierover dachten en vroeg mensen uit de regio of zij de eendaagse cursussen genoeg vonden om leerlingen veilig te weg op te laten.

Dick Janssen - 'Het moet worden verboden'

Verslaggever Dick Janssen heeft een duidelijke mening. Volgens hem zijn de VRB en andere rijschoolhouders met recht niet blij met de eendaagse spoedcurssen voor het theorie-examen. "Die wordt door steeds meer jongeren gevolgd. Dat maakten ze begin deze week bekend. Ze slagen meestal wel na het bijwonen van deze hippe methode, sommige aanbieders zeggen dat 80 procent of meer het papiertje ontvangt. Maar VRB-voorzitter Peter van Neck vermoedt dat de lesstof niet blijft hangen. De cursisten krijgen gedurende een halve dag foefjes in hun oren geknoopt om vervolgens het theorie-examen succesvol af te leggen. Daarna zijn ze echter alles vergeten wat ze in een razend tempo is bijgebracht." Volgens hem is dat terug te zien op de weg. 

Ook zegt hij dat het, door de moderne rijhulpsystemen, het autorijden moeilijker is voor leerlingen. "Ook voor de rijinstructeurs wordt het er niet gemakkelijker op. Ze hebben hun handen vol aan cursisten die een eendaagse theoriecursus achter de rug hebben en zich daarvan niets meer herinneren."

De oplossing is volgens hem simpel, namelijk de spoedopleidingen verbieden en het Duitse voorbeeld volgen. Dus verplicht 14 theorieklassen volgen en een EHBO-cursus volbrengen. "Heel logisch, want de verkeersveiligheid staat toch voorop."

Wilco Louwes - 'Het is aan de cursist'

Journalist Wilco louwes vindt dat iedere cursist zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. "Een hele dag feitjes stampen en vervolgens glansrijk het theoretisch rijexamen doorstaan. Wat doet deze leermethode me toch denken aan mijn middelbare schooltijd. Je kunt er dus je vwo-diploma mee halen. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik niet de grootste waarde hecht aan theoretische kennis en de momentopnamen waarmee deze vaardigheden worden getoetst."

Hij zegt niet dat je de kennis niet nodig hebt, maar dat het verschil wordt gemaakt in de praktijk. "Een afgestudeerd academicus zal ongelukkig worden als hij of zij de opgedane kennis niet in het dagelijks leven weet toe te passen. Of, vrij vertaald naar het besturen van een motorvoertuig: wie er op een voorrangsweg blind vanuit gaat dat het verkeer uit alle zijstraten netjes zal stoppen, kan van een koude kermis thuiskomen als een fietsend kindje plots de weg over schiet. De wetenschap dat je voorrang had, zal de gevolgen van een aanrijding niet verzachten."

Hij denkt dat leerlingen zelf verantwoordelijk zijn hoe ze omgaan met het theoretisch examen. "Wie na een spoedcursus theorie het rijbewijs 'even' denkt te gaan halen komt bedrogen uit. Tijdens het praktische examen wordt namelijk het verschil gemaakt en gelukkig worden rijlessen niet in eendaagse cursussen aangeboden."

Hij voegt er nog aan toe: "Ook na veertien lessen kan er door zenuwen geheugenverlies ontstaan. In het 'strenge' Duitsland ligt het aantal verkeersdoden ook relatief gezien met tientallen hoger dan bij ons, maar nog altijd onder het gemiddelde in de EU. Misschien hebben we over het algemeen wel erg goede instructeurs en examinatoren in Nederland."

Lees hier het volledige artikel.