VRB kritisch over eendaagse theoriecursussen

theorie-examen

'Theorie spoedcursussen hebben een negatieve invloed. De stof blijft niet hangen.' Dat zegt Peter van Neck, voorzitter van branchevereniging VRB tegen het AD. Hij denkt dat leerlingen na zo'n snelle cursus niet meer weten wat ze hebben geleerd en dat dat doorsijpelt in het rijgedrag.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Ongeveer 10 procent van de leerlingen doet een eendaagse theoriecursus, schrijft het AD. Ze slagen meestal wel voor het examen, maar het VRB is bang dat de stof niet blijft hangen. 

"Ze krijgen een overschot aan informatie in een half dagdeel, doen het theorie-examen op dezelfde dag, slagen en weten daarna niets meer van wat ze hebben geleerd. Dat kan en mag niet gebeuren."

Negatieve invloed

Verkeerstheorie leer je niet voor twee weken of een maand, geeft Van Neck aan in het interview. Dat geeft een negatieve invloed volgens hem. "Rij-instructeurs hebben hun handen al vol aan leerlingen die moeite hebben met autorijden. En dan moeten ze ook nog alle zeilen bijzetten voor leerlingen die een eendaagse theoriecursus hebben gevolgd."

Duitse voorbeeld

Een oplossing voor het probleem is volgens hem om het Duitse voorbeeld te volgen. Daar moeten de leerlingen naar minimaal veertien theorieklassen van anderhalf uur en een EHBO-cursus. "De overheid is de enige die er iets aan kan doen. Ze wil de verkeersveiligheid van Nederland toch niet in gevaar brengen?"