“Al zou de zelfrijdende auto kunnen over vijftig jaar, moet je dat niet willen”

Gisteren was Marleen Stikker, internetpionier en directeur van Waag (onderzoeksinstituut voor kunst, technologie en samenleving), te gast bij Zomergasten. Haar visie over de zelfrijdende auto: “Al zou dit kunnen over vijftig jaar, dan moet je dat niet willen.” Op twitter barstte al snel de discussie los. Moeten we de zelfrijdende auto inderdaad niet willen?

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Is dit geen vorm van vooruitgang en wordt de auto opnieuw teveel centraal gezet?  Geloven we hierin alleen doordat organisaties met belangen de zelfrijdende auto promoten en we niet willen achterblijven en modern willen overkomen, zoals Stikker stelt? Of laten we met het niet ontwikkelen van de zelfrijdende auto de grote kans schieten om het fileprobleem op te lossen en het aantal verkeersdoden terug te  dringen?

"Veel belangen"

Stikker stelt in Zomergasten dat de zelfrijdende auto alleen zelf kan rijden als alles eromheen gedataficeerd wordt. “De hond op straat, lantaarnpalen, alles moet straks sensoren hebben” vertelt Stikker, “Alles moet gedigitaliseerd en computer gestuurd worden om die auto te laten rijden”. Ook vindt ze dat de auto zo opnieuw primaat in de stad wordt en zo centraal wordt gesteld. “Je moet alles eromheen organiseren. Mensen geloven erin omdat je achterloopt als je er niet in gelooft, dan ben je geen moderne bestuurder. Er zitten veel belangen achter.” Haar conclusie: “Al zou die kunnen over 50 jaar, moet je het niet willen. Alles wat kan hoeft niet.”

Bekijk hier Stikker over de zelfrijdende auto »

Mooi statement van Stikker

“De zelfrijdende auto kan maar hoeft niet…Mooi statement” vindt @ML_A. Maar ook “Goed betoog” en “Duidelijk verhaal van Stikker” vinden veel twitteraars.

"@GerardVerhoef: Interessant betoog over zelfrijdende auto #zg18. Alles moet gedigitaliseerd, anders werkt de auto niet. Ik denk dat als er geen zelfrijdende auto zou zijn er veel andere redenen zijn waarom alles toch gedigitaliseerd gaat worden. Geen ontkomen aan. Angstig beeld."

Sommige tegenstanders van de zelfrijdende auto zien de toekomst met de komst van de zelfrijdende auto wel erg pessimistisch voor zich:

" @bertitolino Over 50 jaar, als we op 12 miljard mensen zitten, en de zelfrijdende auto mag kiezen tussen 1 of 5 doden dan mag hij wettelijk voor 5 doden kiezen"

Gaat voorbij aan voordelen verkeersveiligheid

Echter vinden ook veel twitteraars  dat Stikker voorbijgaat aan de verkeersveiligheidsvoordelen van de zelfrijdende auto.

 "@TijlHendrich Stikkers ethisch dilemma is gemakkelijk te ontkrachten: Stel zelfrijdende auto's veroorzaken 80% (niet 100!) minder ongelukken dan niet-zelfrijdende. Dat maakt het onethisch en maatschappelijk ongewenst om ze niet in te zetten."

@jon_doordacht: ”Wanneer  de auto's zelf kunnen rijden, dan scheelt dit ongelukken en files (en dus geld). T opent dan de deur naar einde autobezit en wanneer alle mensen hun ritten aanmelden (internet) kunnen zelfrijdende taxi's met minder ritten iedereen naar hun bestemming brengen.(Mijn visie)”

Omgeving hoeft niet gedigitaliseerd te worden

Ook kunnen veel twitteraars zich niet vinden in het argument van Stikker dat de gehele omgeving van zelfrijdende auto’s gedigitaliseerd moet worden:

 "@Sebasz Wellicht even verdiepen in computer vision en AI. De zelfrijdende auto herkent de hond zelf wel zonder chip in de hond. De wegen zijn nu ook niet digitaal en de auto rijd er al zelf grote stukken prima op rond."

De voorstanders van de zelfrijdende auto zien er duidelijk meer voordelen in dan Stikker: 

 "@stevendev Ik denk dat het ook een mooie kans is om van veel parkeerplekken in de stad af te komen. Waarom zou je een zelfrijdende auto nog voor je deur willen parkeren?"

"@RobinBerg030 Persoonlijk denk ik dat door de zelfrijdende auto het primaat in de stad terug gaat naar de voetganger en fiets. De zelfrijzende auto is op de snelweg en provinciale weg in z'n nopjes, in woonwijken delft ie het onderspit. Kans dus!"

"@TotNader Kritisch denken moet altijd, maar de zelfrijdende auto is er al en gaat niet meer weg. En door de zelfrijdende (en aldus ook zelf naar de parkeergarage rijdende-) auto worden we juist verlost van al het blik in de stad. Ze slaat hier echt de plank totaal mis".