Auto’s met ADAS bijna dubbel zo vaak schade

Bestuurders van auto’s met veel nieuwe technische snufjes rijden vaker schade dan auto’s zonder. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders, Oude Essink Business-Advies en Solera, die onderzoek deden onder tienduizend schade-auto’s uit de periode 2011-2017.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Wie geen veiligheidsvoorziening heeft, maakt per jaar 14 procent kans op schade. Bij bestuurders die vier functionaliteiten voor veiligheid aan hebben staan, ligt de kans op schade op 23 procent.

Gebrek aan uitleg

De onderzoekers constateerden daarnaast dat slechts 24 procent van de consumenten een uitleg bij de systemen krijgt, waardoor de meerderheid niet weet hoe met de functionaliteiten om te gaan. Ook gaven de onderzoekers aan dat bleek dat bestuurders teveel op de techniek vertrouwen en daardoor zelf minder waakzaam zijn in de auto.

Niet gebruiksvriendelijk

Het onderzoek staat haaks op de aanname dat moderne auto’s steeds veiliger worden. Volgens de onderzoekers staat vast dat de systemen nog niet goed en gebruiksvriendelijk genoeg zijn. Ook blijken veel mensen in de war te raken van de verschillende soorten piepjes, lichtjes en trillingen van de systemen..

SWOV:'Heel herkenbaar'

‘Heel herkenbaar’, reageert Rob Eenink, hoofd van de afdeling gedrag en intelligente transportsystemen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in de Volkskwant. ‘De systemen zijn ontworpen door ingenieurs en die zijn niet sterk in communicatie. Het is verstandig dat mensen het nut en de werking ervan goed uitgelegd krijgen door deskundigen die een stukje met hen meerijden.’

In strijd met wetenschappelijk onderzoek

Dat auto’s met remassistentie betrokken zijn bij meer schadegevallen is in strijd met de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, zegt hij. ‘Dergelijke systemen zien medeweggebruikers en grijpen actief in door te remmen. En het werkt ook, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Het is een cruciale technologie voor de zelfrijdende auto.’