BOVAG teleurgesteld over voorstel milieuzones staatssecretaris

BOVAG is teleurgesteld over het voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven om vanaf 2020 twee soorten milieuzones voor dieselauto’s in Nederland toe te staan. Dat is er een teveel, vindt BOVAG. Eén landelijk regime is duidelijker voor automobilisten.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

In een brief aan de Tweede Kamer over de harmonisering van de milieuzones in Nederland stelt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat dat gemeenten met ingang van 2020 een milieuzone mogen aanwijzen waarin alleen dieselauto’s jonger dan bouwjaar 2000 (Euro 3-norm) of 2005 (Euro 4-norm) worden toegestaan.

Uitzonderingsregels

Voor oldtimers, campers en dieselvoertuigen van mensen met een beperking gaan uitzonderingsregels gelden. In een milieuzone kunnen geen benzineauto’s worden geweerd. Voor het vrachtverkeer stelt Van Veldhoven voor om aan te sluiten bij de huidige afspraken in de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES). Dat betekent dat er vanaf 2025 de mogelijkheid is om in binnensteden een zero-emissiezone in te stellen.

Ëen landelijk regime

BOVAG pleit voor één landelijk regime: “Twee zones leveren nog altijd onduidelijkheid voor automobilisten. Bovendien is het plan nu dat die zones met ingang van 2025 verder worden aangepast, maar ook dan nog steeds twee smaken kennen. Gemeenten moeten dan kiezen voor toegang voor dieselauto’s jonger dan 2005 of 2009.”