Brussel wil snelheidsbegrenzers in alle auto's

De VerkeersAcademie opleiding vrachtwagenchauffeur

De Europese Unie onderzoekt momenteel de mogelijkheid om snelheidsbegrenzers in personenauto's te bouwen. Reden: de afgelopen jaren vielen er jaarlijks ongeveer 650 verkeersdoden. Daarvan werd een derde, ruim 200 slachtoffers, veroorzaakt door snelheidsoverschrijdingen.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Veilig Verkeer Nederland is gematigd enthousiast: "Snelheid is een van de belangrijkste factoren voor onveiligheid, dus maatregelen die dat beperken zijn altijd de moeite waard om te onderzoeken. Hiermee dwing je wel af dat mensen niet te hard gaan rijden, maar weggebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Het is belangrijk dat zij zich daar bewust van zijn."

Veiliger én nooit meer een snelheidsboete...Toch roept de eventuele maatregel veel weerstand op bij wegbestuurders. "Een auto is iets aparts", legt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit. "Het sluit aan bij onze driften. Beleidsmakers snappen niet dat het meer is dan een stuk staal voor mensen."
Waarom vinden we het toch zo moeilijk om de controle over onze auto aan een kastje over te geven? Dat zit ‘m volgens Gerard in verschillende factoren:

  • Anonimiteit - "Je waant je ongezien in je auto. Dan wil je ook niet dat iemand met je meekijkt in bijvoorbeeld de vorm van een kastje."
  • Macht - "Jij drukt het gaspedaal in en bepaalt wat er gaat gebeuren."
  • Personal space - "Een auto is een verlengstuk van je persoonlijke leefruimte. Een kastje voelt als een indringer."
  • Identificatie - "Als je ergens geparkeerd staat, zeg je niet: 'Daar staat mijn auto’, maar 'Daar sta ik'. Je gaat je met je auto identificeren."
  • Compensatie - "Sommige mensen willen hun frustraties afreageren in de auto. Dit doen ze onder andere door lekker gas te geven."

Bron: EditieNL