CBR-directeur Pier Eringa: 'Als je mij inhuurt, hoort de onorthodoxe aanpak erbij.'

CBR

Op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onderzoekt oud-ProRail-directeur Pier Eringa (58) de problemen bij het CBR. ‘Dit is een uitvoeringsorganisatie waar al jaren van alles mis is’.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

‘Ik ga uitzoeken wie welke rol daarin speelt. Vaak krijgt een uitvoeringsorganisatie de schuld, maar ligt het wezenlijke probleem elders. Ik ga ook de rol van de minister, het departement en de raad van toezicht van het CBR onder de loep nemen. Soms zadelt de politiek zo’n organisatie met onmogelijke opdrachten op. Dat heb ik bij ProRail ook meegemaakt.’

"Ik ga ook de rol van de minister onder de loep nemen."

Witte jassen

Eringa wil drie dingen goed in kaart brengen: de ict, de interne en externe communicatie en de ‘witte jassen’. Een van de problemen is dat het CBR eerst artsen ontsloeg en pas daarna het nieuwe ict-systeem ging testen. Daarna bleken er toch weer artsen nodig te zijn, die op de krappe arbeidsmarkt niet meer te vinden waren. Eringa in de Volkskrant: ‘Ik heb goede hoop dat het CBR ze wel vindt."

Lastpak

Op het ministerie vonden ze de spoorbeheerder maar een lastpost. Wat vindt Eringa ervan dat datzelfde ministerie hem nu inhuurt? ‘Moedig van de minister. Ik ben niet iemand die even voor damage control komt en daarna alles weer zijn gang laat gaan. Als je mij inhuurt, hoort de onorthodoxe aanpak erbij.’