Checklist: veilig op weg met de caravan

Caravan checklist

Als je met de caravan op vakantie gaat, doe je er verstandig aan om alles even rustig na te lopen. Een ongeluk zit soms al in een klein hoekje. Met onderstaande checklist ben je er zeker van dat je goed voorbereid de weg op gaat.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Voor vertrek

Controleer of er nog voldoende profiel zit op de banden van de caravan. Dit moet minimaal 2 millimeter zijn.

Ga in koude toestand na wat de bandenspanning is van de caravan (vergeet het reservewiel niet). Deze ligt over het algemeen vaak hoger (2,5 - 4.0 atm.) dan de bandenspanning van de auto (2.0 - 2.5 atm.). Door een te lage bandenspanning ontstaat warmteontwikkeling. Dit beschadigt de band met mogelijk een klapband tot gevolg. De juiste bandenspanning is terug te vinden boven het wiel op het wielscherm of in het instructieboekje.

Controleer wat de toegestane kogeldruk is. Dit vind je terug op het plaatje van de trekhaak en/of op het aanvullingsblad bij het kenteken. Gebruik om de druk te meten een kogeldrukweger, deze zijn voor enkele tientjes bij een kampeerwinkel te koop. Kies bij een wat grotere caravan voor de maximaal toegestane kogeldruk, dit komt de stabiliteit ten goede.

Sommige auto’s kunnen door de extra ballast van een caravan te diep in hun veren zakken. Dat rijdt niet prettig en is ook niet erg veilig. Heb je hier last van? Dan zijn hulpveren een goede oplossing.

Om te beginnen is het wijs om op de eerste plaats zoveel mogelijk in de auto zelf te krijgen, de rest gaat naar de caravan. Laad de caravan op de juiste manier: zware spullen laag en bij de as en lichte spullen hoog (in de bovenkastjes). Zorg dat de kastjes goed dicht zijn en dat lading niet kan schuiven.

Ga na of het gewicht van de beladen caravan niet uitreikt boven het toegestane maximum. Als vuistregel is het verstandig om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van de beladen caravan niet zwaarder is dan tachtig procent van het totale gewicht van de beladen auto. Door heel het land zijn weegbruggen te vinden waar het gewicht gecontroleerd kan worden.

Moment van vertrek

Controleer op het moment van vertrek nog één laatste keer of alle kastjes, laden, de koelkastdeur et cetera goed zijn vergrendeld en dat lading niet kan verschuiven zodat je veilig op weg kunt gaan.

Loop de koppeling nog eens goed na. Want twee voertuigen die samen goed zijn voor ten minste 1.500 kilo zijn ‘slechts’ verbonden door een koppeling over een kogel van 5 centimeter doorsnee. Daarvan wil je dus absoluut zeker weten dat je dat goed hebt vastgekoppeld. Vergeet niet de breekkabel te bevestigen die dient als extra zekerheid in het geval de caravan toch onverhoopt losschiet.

Kijk of je het neuswiel volledig hebt opgedraaid en geborgen. Zorg er wel voor dat wieltje vrij kan draaien. Bij contact met bijvoorbeeld een drempel kan het wiel meedraaien waardoor de kans op beschadiging beperkt wordt.

Heb je de uitdraaisteunen geheel ingedraaid? Houd de slinger dan altijd onder handbereik want bij een tussenstop heb je het weer nodig.

Test of de 12-volt stekker goed is aangesloten en alle verlichting goed werkt, zodat de auto achter je kan zien wat je van plan bent.

Vergeet geen wielblokken mee te nemen. Mocht je in bergachtig gebied de caravan moeten ontkoppelen, dan kun je alsnog de caravan beveiligen tegen wegrijden.

Als laatste moet je er zeker van zijn dat de handrem van de caravan goed is ontgrendeld, anders kom je niet heel erg ver. En vergeet ook niet de caravansspiegels op de auto in de juiste stand te zetten.

Thuiskomst

Als het even kan, zet bij stalling de caravan niet op de handrem. Dit geeft namelijk grote druk op het remsysteem en kan materiaalmoeheid of vervorming veroorzaken.

Maak de caravan voor stalling uitgebreid schoon aan zowel de binnenkant als aan de buitenkant. Zorg ook voor een goede ventilatie en plaats vochtvreters, zodat je muffe geurtjes voorkomt.

Zorg er ten slotte voor dat alle leidingen helemaal leeg zijn, zodat ze in de winter niet door de vorst kunnen beschadigen.