De transportsector moet technologische hulpmiddelen inzetten tegen smartphonegebruik

mobiel tijdens rijden

De transportsector moet verantwoordelijkheid nemen en technologische hulpmiddelen inzetten om het aantal ongevallen door smartphonegebruik onder chauffeurs terug te dringen. Dat stellen verzekeraars, de transportsector zelf, Veilig Verkeer Nederland en VVD-Kamerlid Remco Dijkstra volgens het AD.

VERJO

— Advertentie —

De transportsector zou technologische hulpmiddelen in moeten zetten, waardoor truckers hun mobiel tijdens het rijden niet kunnen gebruiken, stellen zowel VVN, de VVD en verzekeraars als de transportsector zelf.. Het aantal incidenten met vrachtauto’s op Nederlandse wegen is in de afgelopen jaren gegroeid en smartphonegebruik lijkt daar een rol in te spelen. In 2017 waren er 5.700 incidenten, het jaar ervoor nog 4.734.

Appen onacceptabel

In negentig procent van alle ongevallen blijkt menselijk falen de oorzaak. ,,Het vermoeden is dat smartphonegebruik daarbij een belangrijke rol speelt”, aldus Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. ,,Appen achter het stuur is onacceptabel en levensgevaarlijk’, zegt TLN-woordvoerder Quinten Snijders. De branchevereniging biedt haar leden met korting de SafeDrivePod aan. Snijders: “Je brengt het apparaatje aan in de vrachtauto en het zorgt ervoor dat je je mobiel tijdens rijden niet kunt gebruiken, behalve om handsfree te bellen.” Ook Veilig Verkeer Nederland pleit voor het gebruik hiervan.

Strenger voor chauffeurs

Vorige week controleerde de verkeerspolitie in Oost-Nederland op smartphonegebruik. Er werden 528 bekeuringen uitgedeeld op snelwegen in Overijssel en Gelderland, het gros aan vrachtwagenchauffeurs. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra  ging  mee op deze controle en schrok: ,,Bizar, één op de vier chauffeurs leek een mobiel in de hand te hebben.” Volgens Dijkstra moeten transportbedrijven naast de inzet van technologische hulpmiddelen ook strenger zijn voor chauffeurs die het niet zo nauw nemen met verkeersveiligheid. ,,Zet sancties op het gebruik van de smartphone onder het rijden. Wordt een chauffeur voor de tweede keer betrapt, moet je hem dan nog wel in dienst houden?”