Dodelijk ongeval zelfrijdende auto Uber kwam door 'glitch'

Het dodelijke ongeval met een zelfrijdende auto van Uber, waarbij een 49-jarige vrouw om het leven kwam, is hoogstwaarschijnlijk het gevolg geweest van een 'glitch'.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Volgens een officieel rapport werd de vrouw wel opgemerkt door de sensoren , maar besloot de software niet te reageren. Waarschijnlijk classificeerde de auto de vrouw als 'false positive', een object dat geen gevaar vormt voor de auto, zoals bijvoorbeeld een plastic zak op straat. Het is niet voor het eerst dat een computer van een zelfrijdende auto een situatie verkeerd interpreteert.

Regelmatig 'bug' of 'glitch'

De zelfrijdende auto’s moeten een enorme hoeveelheid complexe verkeerssituaties verwerken, die door de software moet worden beoordeeld. Dit gaat nog wel eens mis. De Amerikaanse staat Californië verplicht bedrijven die testen met zelfrijdende voertuigen dan ook om alle fouten te rapporteren waarvoor een operator moest ingrijpen. Het blijkt dat er nogal eens een 'bug' of 'glitch' in de nieuwe software zit.

het AD publiceerde ook een lijst met veel voorkomende problemen »