Doorrijden met lekke band mogelijk door dichtingsmiddel

Extreme snelheidsovertredingen Europa

Door autobanden te gebruiken met een dichtingsmiddel erop, dat vier jaar geleden geïntroduceerd werd bij de Volkswagen Groep, is het mogelijk om honderden kilometers door te rijden met een lekke band zonder dat de bandenspanning afneemt. Dat blijkt uit een praktijktest van het Duitse onderzoeksinstituut GTÜ.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Enorme afstanden rijden met een lekke band wordt door de onderzoekers afgeraden, maar zij concluderen wel dat het mogelijk is om zelf naar huis, of een garage te rijden met een lekke band door het dichtingsmiddel. Dit zou een einde betekenen aan het banden verwisselen langs de snelweg, dat gevaarlijke situaties kan opleveren en veel irritatie oplevert bij automobilisten.

 

Geen verlies bandenspanning

Tijdens het onderzoek werd een Passat Variant met Continental Sealed-banden in de maat 235/45 R 18 uitgerust.  In beide banden op de vooras werd iets gestoken: links een 50 mm lange montageschroef en rechts in de rijrichting een 40 mm lange spijker. Vervolgens reden de ingenieurs honderden en uiteindelijk zelfs duizenden kilometers met de Passat. Het bleek dat zelfs met hoge snelheid door bochten en met uitgeschakeld ESP er geen enkel verlies van bandenspanning was.

Zelfdichtende banden niet onkreukbaar

De GTÜ benadrukt wel dat de test niet bewijst dat de zelfdichtende banden onkreukbaar zijn. Het in het loopvlak stekende voorwerp mag geen doorsnede van meer dan 6 tot 8 millimeter  hebben. En beschadigt de wang van een band, overleeft hij het niet. Maar aangezien meer dan 80 procent van de lekke banden door kleine voorwerpen in het loopvlak wordt veroorzaakt,  is deze technologie volgens GTÜ een uitkomst.

Door vijf bandenmerken geleverd

Vier jaar geleden maakte bij auto's van de Volkswagen Groep de ‘sealed’  technologie zijn debuut. Het gaat hier om een dik, kleverig en vloeibaar dichtingsmiddel dat al tijdens het productieproces egaal aan de binnenzijde van de band wordt aangebracht. Als bijvoorbeeld een schroef of spijker het loopvlak doorprikt, zal het dichtingsmiddel rond het object gaan zitten en eraan vastkleven. Hierdoor kan er geen lucht ontsnappen en wordt het lek vrijwel onmiddellijk gedicht. De technologie wordt inmiddels door vijf bandenmerken geleverd: Michelin, Continental, Pirelli, Hankook en Goodyear.

Meer via »