Let op: dit zijn de duurste milieuzones in Europa

milieuzone

Als je per ongeluk een milieuzone inrijdt met een auto die daar niet meer mag komen, riskeer je een hoge boete. Hoe hoog exact, verschilt nogal per plaats. De website Green-Zones deed afgelopen zomer een onderzoek in Europa. Soms kan een boete zelfs tot in de duizenden euro's oplopen!

VERJO

— Advertentie —

De hoogste bekeuring kan zelfs oplopen tot 2700 euro. Dit kan gebeuren in Denemarken, koploper van in de lijst van duurste milieuzones. Sinds 2008 moeten motorvoertuigen van bepaalde typen ten minste aan de euro 4 norm voldoen of achteraf worden uitgerust als euro 3 met een goedgekeurde roetfilter voordat ze de milieuzones in Kopenhagen, Aalborg en andere steden mogen betreden. 

De boete voor het rijden in een Deense milieuzone zonder de verplichte milieusticker kan voor bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur en zijn transportbedrijf oplopen tot een bedrag van 20.000 DKK (ongeveer 2700 EUR). Daarnaast: Het voertuig kan worden bewaard tot de betaling van de boete.

Andere landen met dure zones zijn Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Hier kun je, als je de regels negeert, een boete krijgen van 2000 euro. Dit is dan wel afhankelijk van de euronorm, het type en gewicht van het voertuig. 
Tabel Green-Zones.eu >

Duurste milieuzones
Vlakbij

Rotterdam/Maasvlakte is ook zeker niet goedkoop met boetes die kunnen oplopen tot 2250 euro. En onze naaste buurland België heeft ook een fiks bedrag in petto voor de argeloze toerist die per ongeluk de ring van Antwerpen of Brussen binnenrijdt. Maar liefst 150 tot 350 euro kan er van je rekening worden afgeschreven. 

In België moeten alle voertuigen die niet in België of Nederland zijn goedgekeurd zich registreren voordat ze de milieuzone binnengaan, en de voorschriften van de LEZ naleven. De voertuigen moeten zich registreren, zelfs als ze voldoen aan de specificaties van de euronorm. Anders kan je dus een boete krijgen. 

Verscherping van de regels

Ook wel handig om te weten. Vanaf 1 januari 2020 verscherpt Antwerpen de toelatingsvoorwaarden voor haar lage-emissiezone. Hiermee probeert de stad de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit betekent alleen ook dat relatief moderne dieselauto's ook in de gevarenzone komen. 

Alleen nog diesels met een Euro 5-kwalificatie of hoger het stadscentrum mogen binnenrijden, zo meldt het AD. Voor de zogeheten ‘oranje categorie’ (Euro 4-modellen van negen à twaalf jaar oud) is er tot 2025 wel een (betaalde) overgangsregeling voorzien om binnen te komen, met tarieven die variëren van 25 à 30 euro per week tot 345 à 350 euro per jaar.