'Eerste les als rij-instructeur behoorlijk hard werken'

Thijs Raatsie uit Den Helder is bijna klaar met de dagopleiding van De VerkeersAcademie. Hoewel hij zich al nagenoeg ‘rij-instructeur’ kan noemen dient hij eerst zijn stage af te ronden. De passieve uren heeft hij inmiddels gehad, nu tijd voor het echte werk: zijn eerste échte rijles.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Eerste keer

Deze eerste rijles kan met recht een eerste les worden genoemd, want niet alleen voor Thijs was dit het geval ook voor zijn leerling was het de eerste keer. “Mijn leerling wist al dat dit mijn eerste les zou zijn, dit was dus gelukkig geen verrassing. Ondanks dat het toch wel behoorlijk spannend is om allebei net te beginnen was het wel een leuke ervaring.”

Start

Thijs startte zijn rijles met een klein stukje theorie. “Zoals mij logisch leek, was ik gestart met een stukje over hoe een auto werkt en wat de essentiële elementen zijn om met de auto overweg te kunnen. Het leuke is dan, dat een leerling met een klein beetje hulp de auto van zijn plaats krijgt.”

Uitleg

Hoewel de leerling van Thijs de auto wek wist te verplaatsen kwam de auto toch ergens anders uit dan gepland, zo vertelt Thijs. “Er ging op dat moment toch wel een lichtje bij mij branden. Ik had misschien iets meer uitleg moeten geven over het fenomeen sturen. Gelukkig ging mijn leerling goed om met het feit dat ik niet alles in één keer feilloos had uitgelegd. De ontspannen sfeer in de auto maakte het makkelijker om mijzelf te verbeteren en zo een complete uitleg te geven. Het resultaat was direct zichtbaar.”

Hard werken

Thijs geniet van zijn stage. “Het is heel leuk om op de instructeurstoel te zitten. Door goede en duidelijke instructies te geven hou je toch de controle. Het is wel behoorlijk hard werken en dus ook wel vermoeiend. Dit zal met de tijd wel steeds makkelijker worden, denk ik zo.”

Thijs: “Al met al was mijn eerste rijles zeker een positieve ervaring, waar ik nog lang van wil genieten. Het belangrijkste blijft in ieder geval het positief blijven en zo samen verder te werken aan een stukje groei voor zowel de leerling als voor mijzelf.”