Extra asfalt leidt amper tot meer verkeer

verkeersknooppunt

Het verbreden van snelwegen en het aanleggen van spitsstroken leidt amper tot toename van het verkeer. Hoewel velen denken dat extra asfalt zinloos zal zijn -omdat er dan meer verkeer bij zou komen- blijkt dit niet het geval, zo concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM).

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Het KiM onderzocht de effecten van extra asfalt voor bijvoorbeeld het verbreden van snelwegen. Het instituut stelt dat dit een enorm effect heeft op de verkeersstromen in de omgeving. Als er meer ruimte is op de snelweg zullen minder mensen sluiproutes gebruiken, waardoor het drukker wordt op de snelweg. En hoewel veel verkeer eerst de spits vermeed, gaat dit verkeer vaak weer op de drukkere momenten de weg op, zo stelt het KiM. 

Lange termijn

Het totale aantal auto’s neemt niet toe maar weggebruikers gaan allemaal weer op dezelfde momenten de snelweg op. Pas op langere termijn, kan 10% aan extra rijstroken leiden tot ongeveer 4% extra verkeer.

Files

Overigens betekent het niet dat er geen nieuwe files meer ontstaan. Het totale verkeer is in de periode 2000-2016 met 16% gegroeid. Dat komt niet doordat er meer plek is op de snelweg, andere factoren spelen hier een rol, legt het KiM uit. De bevolking en het type banen is bijvoorbeeld veranderd waardoor er meer auto wordt gereden.

Als er tussen 2000 en 2012 niks was gedaan aan het wegennet, had een automobilist nu 45 procent meer tijd verloren in files dan begin deze eeuw. De aanleg van nieuw asfalt heeft dit beperkt tot 5% extra tijdverlies. Dat is economisch gezien een forse winst, zo stelt het KiM.