Fabrikanten gaan strijd aan met ‘autobesitas’

ford_fusion_lightweight_concept_0

Terwijl de krantenkoppen steeds reppen over hybride en elektrische auto's, is de grootste winst op het gebied van brandstofverbruik te boeken in het terugbrengen van het gewicht. Steeds meer autofabrikanten maken daar serieus werk van en experimenteren met daken van koolstofvezels, plastic ramen en bumpers van aluminium.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

360 kilo zwaarder

Als de miljard auto's in de wereld elk vijftig kilo lichter zouden zijn, zou dat jaarlijks bijna dertig miljard euro aan brandstof schelen, schat Morgan Stanley. De gemiddelde auto is in de afgelopen twaalf jaar juist bijna 360 kilo zwaarder geworden, blijkt uit cijfers van de Amerikaanse overheid. Niet alleen zijn auto's groter geworden, ook toevoegingen zoals airbags en een sterkere kooiconstructie voor de veiligheid hebben extra kilo's toegevoegd. De elektrische auto van GM, de Chevrolet Volt, moet bovendien 180 kilo aan accu's meezeulen.

Aluminiumdieet

"Het lichter maken van auto's zal de komende tijd belangrijk worden", zegt Hesam Ezzat van GM. "Elke fabrikant gaat alles uit de kast trekken wat technieken betreft." Het gebruik van aluminium heeft al voor flink wat gewichtsverlies gezorgd. Zo werd de Range Rover vorig jaar 318 kilo lichter. De nieuwe pick-up van Ford die later dit jaar uitkomt is op eenzelfde aluminiumdieet gezet.

Lichtgewicht Fusion

Ford gaf afgelopen week een inkijkje in de toekomst met de lichtgewicht Fusion. Dat prototype, ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse ministerie van energie, is ongeveer 360 kilo lichter dan de reguliere Fusion. Hiervoor heeft Ford het instrumentenpaneel gemaakt van koolstofvezels. De achterruit is gemaakt van hetzelfde materiaal als het scherm van een smartphone.

Te duur

De auto zal voorlopig echter niet bij de dealers staan. Door de gebruikte technieken is de auto namelijk veel te duur. Zo kost een koolstofvezelstoel in de speciale Fusion 73 dollar (54 euro). Een normale stoel met een stalen frame kost slechts twaalf dollar. De prototypes helpen de fabrikanten echter wel om de ideale mix van materialen samen te stellen. "Deze technieken zullen de komende drie tot vijf jaar in steeds meer auto's worden gebruikt", voorziet technicus Matt Zaluzec van Ford.

Bron: BNR